Przemysł 4.0, czyli nowe porządki w serwerowni
- Computerworld,
- 09.05.2016, godz. 12:05
Integracja pozioma
Pozioma integracja (rys. 6) procesów w przedsiębiorstwie opisuje synergię wszystkich działań w ramach łańcucha tworzenia wartości. Kluczową rolę odgrywa tu IT oraz infrastruktura IT, gdyż umożliwiają one komunikację poszczególnych etapów oraz ukierunkowane sterowanie nimi. Decydująca dla sukcesu integracji poziomej jest w pierwszej kolejności realizacja potrzeby klienta w konkretnym produkcie. Należy przy tym wykonać szereg działań, które przebiegają w zależności od wsparcia dla CAD/CAE w poszczególnych fazach konsultingu, sprzedaży oraz inżynierii:
- planowanie (standardowe dane, karty produktów, modele, biblioteki, interfejsy)
- projektowanie, wirtualne konstruowanie produktu (specjalności: mechaniczna, elektryczna, hydrauliczna itp.)
- dopasowanie i konfiguracja (mechanicznie, kontrola elektryczna, klimatyzacja itd.)
- kalkulacje i walidacja (symulacje, FEM, CFD itp.)
- dostarczenie wszystkich ważnych danych o produkcie i produkcji
Wiele czynności do wykonania jest także w kolejnych fazach produkcji / konstruowania, aż do zainstalowania w środowisku klienta:
- obróbka mechaniczna
- montaż i instalacja komponentów mechanicznych
- montaż i integracja systemów hydraulicznych
- montaż i integracja systemów elektrycznych
- przeprowadzenie wymaganych kontroli oraz ich dokumentacja
- dokumentacja wszystkich podsystemów
- dokumentacja produktu (i ewentualna integracja ze środowiskiem klienta)
W zależności od rodzaju produktu, decydująca dla gwarancji wykonania świadczenia jest logistyka (termin dostawy, możliwość dostawy, międzynarodowość) i odpowiednie procesy serwisu:
- instalacja
- szkolenia
- konserwacja, konserwacja proaktywna
- serwis
Integracja pionowa
Inny punkt widzenia na proces produkcji umożliwia piramida automatyzacji, jak na rys. 7. Przedstawia ona w perspektywie pionowej współdziałanie różnych procesów, w zależności od danego poziomu logistycznego.
W hali produkcyjnej znajdują się najpierw maszyny, za pomocą których obrabia się przedmioty i składa komponenty. Czujniki rejestrują wszystkie ważne parametry. Za pomocą elementów wykonawczych realizowane są wszystkie czynności produkcyjne. Ten poziom produkcji i komunikacji jest nazywany „poziomem pola“. Zbieranie danych i sterowanie funkcjonują dzięki komputerom przemysłowym, systemom PLC. Z tego wynika też nazwa „poziom sterowania“. Sterowanie przez kilka systemów PLC w jednym etapie produkcji przejmują przemysłowe procesory, które z reguły komunikują się już w oparciu o protokół TCP/IP. Sterowanie całym procesem produkcji w czasie rzeczywistym realizuje system MES (Manufacturing Execution System, system zarządzania produkcją). Do niego należy również zarządzanie wszystkimi potrzebnymi zasobami, jak:
- personel
- środki robocze i produkcyjne
- dane produktu i produkcji
- dostarczane części, komponenty (składowe).
Z reguły system zarządzania produkcją jest zintegrowany z nadrzędnym systemem ERP, który umożliwia planowanie i sterowanie wszystkimi zasobami przedsiębiorstwa. Infrastruktura do dostarczania i przetwarzania danych ma tutaj kluczowe znaczenie.
Zobacz również:
Wizja Przemysłu 4.0 według Rittal
Na rys. 8 naszkicowana została przykładowa infrastruktura IT przedsiębiorstwa, którą w przybliżeniu można podzielić na część biurową (świat IT) i fabrykę (świat produkcji).
Infrastruktury IT w środowisku biurowym / centrum danych
Rys. 9 przedstawia obszar infrastruktury IT typowej dla zastosowań biurowych. Do centrum danych (w mniejszych firmach do serwerowni) są podłączone szafy sieciowe poszczególnych kondygnacji budynku biurowego. Do podłączenia i udostępniania połączeń sieciowych służy switch. Przez patch panele są podłączone aktywne komponenty środowiska biurowego, jak:
- komputery PC, notebooki
- tzw. cienkie klienty
- drukarki
- faksy
- telefony (IP)
- urządzenia mobilne (BYOD, WLAN) itd.
Czasami znajdują się tutaj również serwery i systemy pamięci masowych, jeżeli niezbędna jest lokalna moc obliczeniowa lub przechowywanie danych.