Przejęcie Polkomtela szansą na rozwój polskiego rynku telefonii mobilnej?

Przejęcie Polkomtela, operatora sieci Plus, przez grupę Zygmunta Solorza-Żaka może stać się impulsem rozwojowym dla polskiego rynku telefonii mobilnej, przede wszystkim poprzez integrację usług mobilnych z ofertą telewizyjną - oceniają eksperci firmy analityczno-doradczej Audytel. Transakcja ma przyniesieć korzyści zarówno konsumentom, jak i Skarbowi Państwa.

Eksperci Audytela wskazują, że efektem zmian właścicielskich w Polkomtelu będzie większa konkurencyjność usług i dalsze obniżenie cen, szczególnie mobilnego Internetu. Skorzystają na tym przede wszystkim użytkownicy sieci mobilnych. Zdaniem autorów raportu na temat wpływu przejęcia udziałów w Polkomtela na rynek, wzrost wykorzystania usług internetowych przez klientów oraz rosnąca sprzedaż kontentu to najważniejsze szanse rozwojowe dla operatorów sieci komórkowych. Według prognoz Audytela segmentem o największej dynamice wzrostu będzie w nadchodzących latach rynek płatnej telewizji, którego udział w całości usług telekomunikacyjnych z niecałych 7% w 2006 roku wzrośnie do około 18% w 2016 roku, podczas gdy rynek usług głosowych od kilku lat systematycznie maleje.

"Konwergencja usług internetowych i telewizyjnych staje się faktem. W obszarze konwergencji usług mobilnych z telewizją, pomimo falstartu samej telewizji mobilnej (DVB-H), potencjał synergii jest ogromny, a jego uwolnienie to kwestia czasu. W przypadku przejęcia Polkomtela przez grupę Polsatu pierwszą korzyścią dla konsumentów będzie zapewne dostęp do pakietu usług, z powodzeniem stosowanego na innych rynkach (np. telewizja, Internet i telefon). Według naszych analiz, korzyści dla konsumentów, związane z takimi rozwiązaniami, mogą sięgnąć 6,35 mld zł w okresie 5 lat, natomiast łączny bilans dobrobytu społecznego (suma kosztów i korzyści wszystkich uczestników rynku) wyniesie 8,5 mld zł" - uważa Emil Konarzewski, Partner Zarządzający w firmie Audytel.

Zobacz również:

  • Cisco finalizuje przejęcie Splunk
  • Wybitny dziennikarz rynku telekomunikacyjnego nie żyje

Według prognoz, przejęcie Polkomtela przez grupę Polsatu będzie korzystne dla rynku, gdyż może przyspieszyć wzrost zarówno rynku Internetu mobilnego, jak i płatnej telewizji, dzięki rozszerzeniu oferty usługowej i pakietyzacji usług. Pakietyzacja usług powoduje obniżenie efektywnej ceny danej usługi i daje tym samym impuls do większej konsumpcji (jeżeli minuta rozmowy kosztuje taniej, to więcej dzwonimy) - jest więc korzystna i dla konsumenta (bo taniej) i dla usługodawcy, gdyż zwiększa jego przychody. Zdaniem Krzysztofa Króla, wiceprezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, rynek komunikacji elektronicznej w Polsce rozwija się najbardziej prężnie w nowych segmentach, które nie zdążyły jeszcze zostać poddane sztywnym regulacjom. Dalszy rozwój tego rynku musi być wspierany bardzo przemyślaną i przewidywalną polityką państwa, które powinno wspierać usuwanie barier administracyjnych i promować wykorzystanie technologii informacyjnych w kontaktach obywatela z administracją państwową i samorządową.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200