Przegląd szkoleń sieciowych

Specjalistyczne szkolenia sieciowe stanowią podstawową formę podnoszenia kwalifikacji kadr inżynierów sieciowych. Wybór właściwego kursu nie jest łatwy. Na rynku jest oferowanych ponad 400 szkoleń, z czego ponad połowa jest skierowana do osób zajmujących się sieciami. Większość szkoleń jest ponadto powiązana w ścieżki certyfikacji. W pierwszej części naszego przeglądu zajmiemy się szkoleniami dotyczącymi największego producenta sprzętu sieciowego i największego producenta oprogramowania.

Specjalistyczne szkolenia sieciowe stanowią podstawową formę podnoszenia kwalifikacji kadr inżynierów sieciowych. Wybór właściwego kursu nie jest łatwy. Na rynku jest oferowanych ponad 400 szkoleń, z czego ponad połowa jest skierowana do osób zajmujących się sieciami. Większość szkoleń jest ponadto powiązana w ścieżki certyfikacji. W pierwszej części naszego przeglądu zajmiemy się szkoleniami dotyczącymi największego producenta sprzętu sieciowego i największego producenta oprogramowania.

Popularność poszczególnych szkoleń jest odzwierciedleniem popularności danej technologii lub systemu na rynku. Firmy szkoleniowe jednogłośnie wskazują jako najbardziej popularne szkolenia sieciowe Cisco i administrowanie systemami Windows 2000/2003. Do czołówki dołączyły także kursy dla administratorów systemów linuksowych (znaczny wzrost popularności tego systemu) i dotyczące bezpieczeństwa - systemów, dostępu do systemu i zabezpieczenia danych (przywiązywanie coraz większej wagi do kwestii ochrony). Stale rosnącym zainteresowaniem cieszy się oferta edukacyjna odnosząca się do rozwiązań open source, a także poświęcona technologiom pozwalającym zaistnieć w Internecie i prowadzić w nim biznes.

Po tłustym końcu lat 90. od 2001 r. na rynku szkoleń zapanował okres dekoniunktury. Cięcie kosztów pociągało redukcję budżetów firm przeznaczanych na szkolenia. Liczbę klientów obniża też coraz większa dostępność materiałów szkoleniowych przeznaczonych do samodzielnej nauki - kursy w formie elektronicznej i e-learning. Julitta Kibil z Centrum Technik Sieciowych zauważa również, że kryzys firm informatycznych, które wcześniej nie angażowały się w działalność szkoleniową (np. producentów i integratorów), spowodował - wobec spadku przychodów z działalności podstawowej - rozszerzenie ich działania także na szkolenia.

Przedstawiciele sektora szkoleniowego przyznają, że większość osób uczestniczących w ich kursach jest delegowana przez firmy. Ograniczone budżety firm sprawiły, że staranniej dobierają one sposób kształcenia personelu. Szkolenia stają się krótsze i bardziej dostosowane do potrzeb klienta. Jest to sposób na obniżenie kosztów, gdyż krótsze szkolenie kosztuje mniej, a pracownik jest rzadziej odrywany od swoich obowiązków. Wolfgang Laskowski z Solideksu zauważa, że klienci mają coraz większą wiedzę merytoryczną i są bardziej wymagający. Na popularności zyskują szkolenia zindywidualizowane, dopasowane do infrastruktury sieciowej funkcjonującej w danym przedsiębiorstwie. To sprawia, że kursy o dużym stopniu ogólności powoli ustępują miejsca bardzo specjalistycznym zajęciom dla grup o konkretnych wymaganiach. "Coraz częściej przed podjęciem decyzji o szkoleniu swych pracowników firmy zamawiają audyt edukacyjny, sprawdzają ich wiedzę i określają umiejętności wymagane na danym stanowisku pracy. Dzisiaj firma szkoleniowa jest partnerem klienta, jego działu HR, w określaniu potrzeb edukacyjnych, a nie jak dotychczas tylko wykonawcą zamówionego szkolenia" - mówi Krzysztof Matey z Altkomu.

Firmy edukacyjne zauważają w ostatnim czasie wzrost zainteresowania szkoleniami. Trudno na razie jednoznacznie ocenić, czy oznacza to powrót koniunktury na szkolenia, czy tylko chwilowy trend. Starając się zachęcić klientów, oferują upusty w przypadku wykupienia pakietów, promocje, oferty last minute.

Wyraźna staje się także tendencja do realizowania szkoleń wg określonej ścieżki certyfikacji. Dla wielu osób możliwość uzyskania rozpoznawalnych na rynku certyfikatów jest dodatkowym bodźcem do nauki. W ostatnich miesiącach zaszły zmiany w kursach tworzących ścieżki certyfikacji Cisco i Microsoft, zmodyfikowano też niektóre egzaminy. To efekt dostosowania materiału edukacyjnego do bieżących wymagań stawianych inżynierom sieciowym.

Zdecydowana większość szkoleń sieciowych prowadzonych na świecie jest już dostępna w Polsce. Jeżeli jednak jakieś szkolenie nie znajduje się w ofercie polskich ośrodków, można spróbować znaleźć je w propozycjach zagranicznych firm e-learningowych.

Cisco Systems

Firma Cisco nie tylko przoduje wśród dostawców rozwiązań sieciowych, ale też zajmuje główną pozycję w zakresie certyfikacji. Sygnowane przez nią szkolenia ogólnie są podzielone na trzy grupy odpowiadające różnym poziomom zaawansowania:

  • Podstawowy (associate), na którym uczestnik opanowuje podstawową wiedzę z zakresu sieci komputerowych. Poziom ten stanowi gruntowne przygotowanie do bardziej szczegółowych zagadnień, realizowanych na wyższych poziomach.

  • Profesjonalista, w trakcie którego uczestnik otrzymuje sporą dawkę wiedzy i umiejętności praktycznych. Według założeń Cisco powinien on bez trudu radzić sobie z sieciami składającymi się z ponad 500 urządzeń sieciowych.

  • Ekspert, składający się z wielu kursów szczegółowych. Absolwent tego poziomu jest wysokiej klasy specjalistą, a posiadaniem tego tytułu w naszym kraju może poszczycić się niewiele osób.
W zależności od indywidualnych preferencji jest możliwe obranie różnych ścieżek certyfikacji. Dla osób chcących posiąść wiedzę na temat konkretnej technologii lub rozwiązania jest przeznaczona stale rozszerzana oferta szkoleń specjalistycznych (Cisco Qualified Specialist).


TOP 200