Przegląd prasy zagranicznej

Szybkość, elastyczność, dźwignia

Szybkość, elastyczność, dźwignia

Tym, którzy jeszcze tego nie wiedzą, Da-vid B. Yoffie i Michael A. Cusumano wyjaś-niają (Judo Strategy) na łamach pierwszego, tegorocznego Harvard Business Review, że słynne internetowe wojny między Microsoftem a Netscape Communications czy Amazon.com a Barnes & Noble przypominają walkę judo. Trzy podstawowe elementy strategii judoki to - według autorów - szybkość, elastyczność i zastosowanie dźwigni, dzięki której siłę i masę przeciwnika wykorzystuje się przeciwko niemu.

Netscape rozwinął graficzną przeglądarkę i obrał kurs na nie zbadane dotychczas sektory rynku. Zrewolucjonizował także kanał dystrybucji, dzięki czemu szybko zdobył w nim ponad 80% udziału. Netscape wyprzedził w tej dziedzinie wszystkich gigantów oprogramowania, z Microsoftem na czele. Później, kiedy spółka Billa Gatesa zaoferowała już własną przeglądarkę Internet Explorer, Netscape nastawił się na obsługę klientów korporacyjnych stosujących inne niż Windows systemy operacyjne. Prawie przed rokiem udostępnił bezpłatnie kody źródłowe piątej wersji Communicatora, "zamieniając sieć Internet i jej użytkowników w olbrzymie centrum badań i testów". Jak twierdzą autorzy, to dowody elastyczności, jednej z podstawowych części strategii judo. Nie należy doprowadzać do frontalnej konfrontacji z większym i finansowo silniejszym rywalem, nie należy też prowokować akcji odwetowych, ostentacyjnie uderzając w podstawową działalność giganta.

Netscape nie osiągnął jednak perfekcji w judo. Po pierwsze, na początku 1995 r. sprowokował Microsoft wypowiedziami na temat nadchodzącego rzekomo końca Windows. Po drugie, wraz ze wzrostem sam stał się powolny i niemrawy, szczególnie gdy Microsoft zaczął wykorzystywać siłę technologii internetowych Netscape'a przeciw niemu. Świadczy o tym decyzja Gatesa, na mocy której jego firma zaakceptowała stworzone wcześniej, w dużej części przez Netscape Communications, internetowe protokoły i standardy. Natomiast tuż po wejściu na rynek przeglądarki Microsoftu, Netscape tracił siły na bezpośrednią, otwartą konkurencję. Właśnie o konkurencji i sposobach znalezienia przez firmy nowego rynku piszą w innym artykule Harvard Business Review (Creating new market space) W. Chan Kim i Renee Mauborgne.

Harvard Business Review, styczeń-luty 1999 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200