Przegląd prasy zagranicznej

Przeciętny zjadacz chleba, zapytany o przedsiębiorstwa najbardziej aktywnie działające w Internecie, wymieni Amazon.com czy America Online - a więc firmy działające w zasadzie wyłącznie wirtualnie. Zabraknie nazw największych działających w "rzeczywistym świecie", choćby Coca-Coli. W kwartalniku Strategy & Business przeprowadzono analizę przyczyn tej sytuacji i opisano metody, które mogą być przydatne tradycyjnym przedsiębiorstwom w opanowaniu nowego dla nich medium.

Przeciętny zjadacz chleba, zapytany o przedsiębiorstwa najbardziej aktywnie działające w Internecie, wymieni Amazon.com czy America Online - a więc firmy działające w zasadzie wyłącznie wirtualnie. Zabraknie nazw największych działających w "rzeczywistym świecie", choćby Coca-Coli. W kwartalniku Strategy & Business przeprowadzono analizę przyczyn tej sytuacji i opisano metody, które mogą być przydatne tradycyjnym przedsiębiorstwom w opanowaniu nowego dla nich medium.

Jeszcze kilka lat temu informacje o firmowej witrynie internetowej rozchodziły się błyskawicznie ze względu na naturalne zainteresowanie nowym i nie znanym. Obecnie elektroniczne zaistnienie w świadomości nabywców wymaga szeroko zakrojonej kampanii reklamowej w tradycyjnych mediach, a na to stać niewielu. W zasadzie powinno doprowadzić to do dominacji na elektronicznym rynku producentów i usługodawców o ustabilizowanej pozycji spoza elektronicznej rzeczywistości. Tak się jednak nie dzieje, ponieważ zazwyczaj nie potrafią oni przyjąć nowego modelu biznesowego.

Aktywność tradycyjnych przedsiębiorstw w Internecie jest hamowana przez ich obawy przed zniszczeniem dotychczasowych, dochodowych kanałów dystrybucji. Ustabilizowane firmy obawiają się również przejściowych strat i związanego z tym spadku zaufania inwestorów ze względu na dość duże nakłady początkowe wymagane do rozpoczęcia handlu elektronicznego. Rozwiązaniem jest założenie oddzielnej spółki internetowej, co pozwala również na pokonanie bariery struktur korporacyjnych nie przystosowanych do wirtualnej rzeczywistości, składających się z wyizolowanych, rywalizujących ze sobą działów.

<hr size=1 noshade>Strategy & Business, II kwartał 1999 r.