Przegląd prasy zagranicznej

Davenport o ERP

Davenport o ERP

Co się stanie, gdy większość firm z danej branży, nierzadko bezpośredni konkurenci, zainstaluje takie same aplikacje wspomagające zarządzanie? Wtedy naprawdę należy mieć się na baczności, przekonuje na łamach Harvard Business Review jeden z pionierów reengineeringu - Thomas H. Davenport. Jego zdaniem, wdrożenie systemu ERP prowadzi do tak głębokich zmian w sposobie prowadzenia interesów, że nie powinno się mówić o zakupie oprogramowania, ale o kupnie modelu biznesowego. Może on stanowić duży krok do przodu dla wielu firm, ponieważ przejmuje na siebie większość zadań, głównie tych ściśle związanych z przekazywaniem informacji między poszczególnymi pionami organizacyjnymi. Możliwe jednak, że stosując ten sam system, co konkurencja, traci się przewagę nad nią. Zunifikowane i standardowe procedury, narzucone przez model referencyjny ERP, mogą okazać się mniej korzystne od procedur wypracowanych wcześniej we własnym zakresie.

Thomas H. Davenport podaje przykłady firm, które decydowały się albo na radykalny krok rezygnacji z systemu ERP, albo na zachowanie go, ale stworzenie od nowa aplikacji dla tych zadań, które są najmocniejszą stroną danego przedsiębiorstwa. W niektórych branżach jednak operacyjne korzyści z zastosowania systemu ERP są na tyle znaczące, że praktycznie wszystkie firmy wdrażają oprogramowanie tego samego producenta, a przewagę uzyskuje ten, kto wdrożenie potrafi przeprowadzić najlepiej i najtaniej. Pojawiające się w tym czasie problemy techniczne nie zasługują na taką uwagę, jak kłopoty z pogodzeniem systemu z celami strategicznymi firmy. Prawdopodobnie największy dylemat, pisze Davenport, stojący przed menedżerami, mającymi dokonać wyboru systemu, zakresu jego działania i metody wdrożenia, polega na określeniu autonomii poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy. "Rosnąca liczba koszmarnych opowieści o wdrożeniach, które upadły lub wymknęły się spod kontroli, z pewnością powinna dać menedżerom do myślenia" - zauważa autor.

<hr size=1 noshade>Harvard Business Review, lipiec-sierpień 1998 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200