Przegląd prasy zagranicznej

Przestań się gapić!

Było to w czasach masowego zakładania nowych, niewielkich firm, mających odnieść spektakularny sukces w niedalekiej przyszłości. Młody przedsiębiorca, wiedziony swoją wizją, udał się na górę zwaną Pierwsze w Roku 2000 Wydanie Fast Company i zapytał 17 mędrców, zwanych menedżerami, jak stworzyć własną firmę. Ci oświecili go, a on spisał ich wskazówki na dwóch tablicach i szczęśliwy zaniósł je innym podobnym do siebie.

Oto, czego po latach doczytali się archeolodzy:

Nie rób niczego, ponieważ słyszałeś, że to świetny sposób na zrobienie pieniędzy. Rób to, co kochasz, co jest twoją pasją.

Znajdź najlepszych ludzi, zainspiruj ich, umotywuj i daj im władzę. Naucz się delegować zadania, ale też zmuszać swoich ludzi, by trzymali się terminów i osiągali konkretne rezultaty.

Znajdź partnerów biznesowych, których umiejętności uzupełniają twoje. Zaufaj im i uwierz w zarządzanie zespołowe.

Stwórz trwałe relacje z innymi firmami, takimi, które mogą być dla ciebie w przyszłości źródłem pieniędzy, utalentowanych pracowników, nowych pomysłów, umożliwią otwarcie nowego kanału dystrybucji czy wprowadzenie nowego produktu.

Nie zakładaj firmy, jeśli nie masz na nią własnych funduszy. Ale potem postaraj się zebrać tak dużo pieniędzy, jak to tylko możliwe, by w pierwszym okresie działalności, kiedy nie możesz jeszcze spodziewać się zysków, nie martwić się o brak pieniędzy na rozwój. Jeśli to możliwe, rozwijaj się w kilku krajach równocześnie.

Nie staraj się kontrolować wszystkiego. Nie bądź zbyt biurokratyczny, bo to spowolnia rozwój firmy. Pozwól ludziom przedstawiać i testować własne pomysły, zgadzaj się na pewne kompromisy, byle tylko wprowadzić je w życie.

Stwórz zupełnie nowy produkt lub usługę na rynku, który jest prawie pusty, ale potencjalnie duży.

Popadnij w paranoję - uwierz, że każdego miesiąca na rynku pojawi się kolejne przedsiębiorstwo o podobnym profilu, które będzie chciało cię zniszczyć. Stawiaj kolejne bariery wejścia, ciągle uciekaj do przodu.

Pogódź się z tym, że będziesz popełniał błędy. Naucz się z tym żyć i nie staraj się być perfekcjonistą.

Przestań się gapić, zejdź wreszcie z tej góry i zacznij coś robić!

--------------------------------------------------------------------------------

Fast Company, styczeń-luty 2000 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200