Przedsiębiorczość wirtualna

Moim zdaniem, istnieją dwa aspekty wpływu wirtualnej rzeczywistości na przedsiębiorczość. Pierwszy - oczywisty, to objęcie rozległych sieci komputerowych penetracją przez pełnych inicjatywy i pomysłów inwestorów działających w tzw. small biznesie. Powstało wiele małych firm, oferujących różnego rodzaju usługi, związane z działaniem w Internecie. Wielu przedsiębiorców zaczyna sobie uzmysławiać istnienie cyberprzestrzeni. Postrzegają ją z jednej strony jako zagrożenie dla ich interesów realizowanych tradycyjnymi metodami, z drugiej - jako szansę w przypadku umiejętnego w niej zaistnienia. Aby jednak zaistnieć w cyberprzestrzeni, trzeba ją dobrze poznać i poczuć.

Bezpośrednią implikacją opisanej sytuacji jest zmuszenie szkół biznesu i zarządzania do wprowadzenia istotnych zmian w programach kształcenia, poszerzając je o możliwości i sposoby wykorzystania Internetu w szeroko pojętym biznesie. Pojawiła się konieczność nauczania zupełnie nowych rzeczy:

  • Jak tworzyć wirtualne firmy oparte jedynie na strukturze funkcjonalnej?

  • Jak nimi skutecznie zarządzać?

  • Na czym polegają nowe technologie promocji w Internecie, np. wspólnej filtracji (colaborative filtering) czy modelowania zachowań (behavioral modeling)?

  • Jak obsługiwać klienta w wirtualnym sklepie, tak aby był zadowolony i powrócił do niego wraz ze znajomymi?

  • Jak zarządzać nowym zasobem, jakim jest dzisiaj informacja?

  • Na czym ma polegać globalizacja zarządzania (globalna wioska)?

    Potrzeba wyobraźni

    Drugą konsekwencją powstania wirtualnej rzeczywistości dla przedsiębiorczości jest konieczność przestawienia wyobraźni przedsiębiorców tak, aby umiała się ona rozwijać i realizować w tym nowym wirtualnym świecie. Współczesna technologia informatyczna już umożliwia stworzenie takiego wirtualnego systemu nauczania przedsiębiorczości, który pozwoli na bezpieczne (pod względem finansowym), bardzo realistyczne "przeżycie" bycia prawdziwym przedsiębiorcą, realizującym prawdziwe przedsięwzięcie.

    Atrakcyjność takiego systemu jawi się przede wszystkim w doskonałej symulacji środowiska, w jakim działają potencjalni przedsiębiorcy podczas treningu. Owa perfekcyjna symulacja, czyli wirtualna rzeczywistość, pozwoli uczestnikom uwierzyć, że działają na realnym rynku. Jest to bardzo ważne, ponieważ ich procesy decyzyjne i sposoby rozwiązywania sytuacji problemowych staną się identyczne z tymi, jakie realizowaliby w podobnej sytuacji w rzeczywistości. Jednak skutki ich decyzji znikną w momencie zakończenia treningu. Nie zniknie natomiast doświadczenie, które zdobyli dzięki przebywaniu i przedsiębiorczemu działaniu w cyberprzestrzeni.

    <hr size=1 noshade>1 Termin pierwszy raz użyty przez Williama Gibsona w powieści "Neuromancer".

    2 Został już nawet opracowany pod auspicjami ONZ standard elektronicznych dokumentów - EDIFACT (Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport).

    3 Benetton ma ponad 8000 sklepów w stu krajach nie będąc ich właścicielem. Wszystkie są połączone w komputerową sieć systemu Benettona.

    Witold T. Bielecki ([email protected]. lub [email protected].) jest pracownikiem naukowym w Zakładzie Systemów Informacyjnych Zarządzania na Wydziale Uniwersytetu Warszawskiego oraz dyrektorem Programu MBA w Międzynarodowej Szkole Zarządzania.


  • TOP 200