Przedsiębiorczość wirtualna

Korzyści, jakie niesie dla firmy zaistnienie w wirtualnym środowisku internetowym, to:

1. Zwiększenie znajomości firmy i jej produktów poprzez działania marketingowe (VIS).

2. Wpływanie na kształtowanie wizerunku jej produktów poprzez monitorowanie rynku i wydawanie opinii zainteresowanym klientom (VCS).

3. Redukcja kosztów i tworzenie nowych produktów dzięki dystrybucji przez Internet (VDS).

4. Redukcja kosztów, poprawa jakości i tworzenie nowych produktów dzięki transakcjom przez Internet (VTS).

Naturalną konsekwencją opisanego rozwoju cyberprzestrzeni wraz z jej wirtualnymi sklepami i zakładami usługowymi jest pojawienie się różnych prób zdefiniowania organizacji wirtualnej. Jedną z nich jest opisowa definicja organizacji wirtualnej: "W odróżnieniu od tradycyjnej organizacji, jest to organizacja pozorna (niewidzialna), pozbawiona tradycyjnej struktury fizycznej (budynki, personel, akty normatywne i in.) i zarządu. Jednakże funkcjonuje jak każda organizacja fizyczna. Koncepcja organizacji wirtualnej przejawia się w dynamicznym i elastycznym zaspokajaniu popytu abstrakcyjnego na konkretne produkty i usługi, wykonywane przez konkretnych producentów w określonych miejscach. Organizacja wirtualna jest zorientowana na zadania, a ich realizację powierza się satelitarnym (względem organizacji wirtualnej) firmom outsourcingowym o różnych specjalnościach i kompetencjach kluczowych. Głównym zadaniem organizacji wirtualnej jest sterowanie, nadzór i koordynacja działań firm satelitarnych, czyli przedsiębiorstw partnerskich, za pomocą technologii teleinformatycznych, w tym Internetu i intranetów. W organizacji wirtualnej występują - podobnie jak organizacji rzeczywistej - systemy: zarządzania i wykonawczy, zwany również systemem nadzoru i sprzężenia zwrotnego. System zarządzania (przeciwieństwo instytucji scentralizowanego zarządzania) i wykonawczy organizacji wirtualnej cechuje pełna elastyczność i adaptacyjność, ponieważ oba systemy są sytuacyjnie dostosowane do rzeczywistych i wykonawczego. Tę dynamiczną adaptacyjność określają jawne i niejawne reguły funkcjonowania organizacji wirtualnej". Definicja ta została sformułowana przez A. Kubiaka i B. F. Korowickiego.

Sieć tymczasowa

Dwie rzeczy w tej definicji wymagają sprzeciwu. Pierwsza to, że jednak działalności firm wirtualnych towarzyszą akty normatywne i prawne. Firma musi mieć osobowość prawną, być wpisana do Rejestru Handlowego, mieć określony status, cel działania itd. I druga - popyt, który te firmy zaspokajają, nie jest popytem abstrakcyjnym (trudno zaspokoić abstrakcję), ale jak najbardziej rzeczywistym popytem tyle, że ujawnionym w sieci WWW . Dlatego właściwsze wydaje się po prostu przyjęcie, że: organizacja wirtualna jest celowo stworzoną za pomocą Internetu tymczasową siecią niezależnych firm w celu wspólnego wykorzystania typowych dla każdej z tych firm umiejętności do zrealizowania konkretnego przedsięwzięcia. Jest ona rozległa geograficznie, a do współpracy wykorzystuje nowoczesną technologię informatyczną<sup>2</sup>.

Wykształciły się już pewne typy organizacji wirtualnych: biura domowe (home offices), dyspozycyjne agencje pracy (disposable workers agencies), parki przemysłowe (industrial parks) czy cyberkorporacje (cybercorps). Bez wątpienia organizacje wirtualne zrewolucjonizują dotychczasową tradycyjną teorię organizacji i zarządzania, której pryncypia nijak nie przystają do wirtualnej firmy bez jakiejkolwiek struktury fizycznej. Przykładowo, w firmie wirtualnej - jeżeli ma ona działać skutecznie, musi obowiązywać i być przestrzegana zasada pełnego partnerstwa, nazywana sytuacją "zwycięzca-zwycięzca" (win-win-situation). Oznacza to, że firmy partnerskie włączone do wirtualnej organizacji oferują produkty bądź usługi, zachowując jednak swoje zasoby rzeczowe, finansowe, informacyjne, a przede wszystkim intelektualne.

Głównym efektem korzystania z sieci informatycznych jest nie spotykana dotychczas (elektroniczna) szybkość realizacji wszelkiego typu transakcji. Fizyczna (geograficzna) odległość między podmiotami ekonomicznymi czy organizacyjnymi przestała mieć znaczenie<sup>3</sup>. W świecie, w którym permanentne zmiany i towarzysząca im niepewność są źródłem nowych możliwości konkurencyjnych, zdobycie wiedzy o mających nastąpić zmianach lub ograniczenia tej niepewności daje unikalną szansę osią-gnięcia nadzwyczajnych zysków na wzór renty nowości. Duże firmy, widząc niekwestionowany sukces Internetu, przeniosły jego idee, tworząc własne wewnętrzne i zewnętrzne sieci, zwane odpowiednio: intranetami i ekstranetami.


TOP 200