Prywatność w Apple powoduje straty finansowe dla wielu małych biznesów

Zmiany w sposobie udostępniania danych przez aplikacje dla systemu iOS mocno uderzają nie tylko w biznes reklamowy Facebooka, ale też w niektóre małe firmy.

Prywatność w Apple problemem dla przedsiębiorców / Fot. Dan Nelson, Unsplash.com

Prywatność w Apple problemem dla przedsiębiorców / Fot. Dan Nelson, Unsplash.com

App Tracking Transparency (ATT) to funkcja dotycząca prywatności, jaką Apple wprowadziło do systemu iOS od wersji 14.5. Daje użytkownikom możliwość rezygnacji ze śledzenia w aplikacjach lub stronach innych firm, co uniemożliwia wyświetlanie reklam targetowanych. Wiele biznesów cyfrowych wykorzystuje model reklamowy i od momentu wprowadzenia ATT odnotowało wyraźnie mniejsze przychody.

Użytkownicy - za sprawą rozwiązania Apple - są bardziej świadomi i często nie chcą udostępniać swoich danych w zamian za korzystanie z danej aplikacji. Firma software'owa Varos przeprowadziła badanie na grupie ponad 1300 firm i okazało się, że ATT odpowiada za 13-procentowy spadek przychodów w biznesach polegających na reklamach mobilnych. Dane dotyczą drugiego kwartału br.

Zobacz również:

Sprawdź: Crystal Launcher

Poszczególne biznesy albo musiały wydawać więcej na pozyskiwanie użytkowników z reklam mobilnych, albo nie mogły zarabiać na wyświetlaniu różnych ogłoszeń i wykorzystywaniu danych użytkowników.

Poprawa prywatności za sprawą App Tracking Transparency

Przed wprowadzeniem funkcji App Tracking Transparency developerzy i wydawcy aplikacji uzyskiwali dostęp do dużej ilości danych użytkowników systemu iOS.

Często dzięki udostępnianiu informacji aplikacje działały lepiej i było to uzasadnione. Dla przykładu aplikacje wykorzystujące dane o lokalizacji, by sugerować konkretne miejsca czy usługi w pobliżu użytkownika, mogą cieszyć się zainteresowaniem odbiorców. Jednocześnie takie aplikacje nierzadko udostępniały te dane stronom trzecim, zapewniając lepsze targetowanie reklamodawcom.

Zobacz: Bubble AM

Apple zdecydowało, że postawi na większą prywatność i wprowadziło ATT. Nowa funkcja spotkała się z dużym niezadowoleniem wielu reklamodawców, w tym platform takich jak Facebook, Twitter czy YouTube. Według raportu Lotame ogromne platformy technologiczne mogły stracić nawet 16 mld dol. przez ATT w 2022 r. Najbardziej poszkodowany jest Facebook, a założyciel firmy, Mark Zuckerberg, swojego czasu wykupił nawet reklamy w dziennikach biznesowych, gdzie informował że ATT przyczyni się do tego, że wiele małych biznesów nie będzie mogło liczyć na relatywnie tanie docieranie do swoich klientów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200