Protokół otwartej komunikacji

Nowoczesna komunikacja UC/SIP

Postępujący rozwój telefonii VoIP nie zmienił jednak w całości oblicza rynku. Wiele firm nadal korzysta z tradycyjnych rozwiązań PSTN (Public Switched Telephone Network). Elementem łączącym użytkownika SIP z klientami sieci komutowanych są zwykle specjalne bramki. Dostawcy sprzętu i usług coraz częściej szukają innych możliwości połączenia tych dwóch odrębnych światów - tak, aby cały ruch realizowany był w sieci IP. Rozwiązaniem eliminującym potrzebę stosowania bramek dostępowych jest SIP trunking, oparty na protokołach SIP i RTP. SIP trunking stanowi kolejny krok ku ujednoliconej komunikacji (unified communications), będącej zintegrowanym, kompletnym systemem telekomunikacyjnym dla firm. Możliwość rezygnacji z traktów PRA/PRI (dedykowanych do obsługi linii miejskich), przy jednoczesnym korzystaniu w całości z sieci IP, niesie duże oszczędności. Specjaliści szacują, że SIP trunking może obniżyć koszty komunikacji nawet o 40%, a według prognoz Infonetics Research usługi oparte na SIP trunkingu w latach 2008-2013 będą wzrastać w tempie 89% rocznie. Analitycy z Nemertes Research przekonują zaś, że 65% dużych przedsiębiorstw używa lub zamierza stosować usługi SIP trunking w najbliższej przyszłości.

Dane firm badawczych zdaje się potwierdzać oferta największych dostawców urządzeń i aplikacji do budowy systemów ujednoliconej komunikacji (UC). Nowa wersja serwera komunikacyjnego Alcatel-Lucent - OmniPCX Enterprise 9.0 - oferuje bezpieczną, skalowalną i scentralizowaną architekturę, z możliwością obsługi do 100 tys. użytkowników. Wbudowany w system kontroler SIP i rozbudowana obsługa SIP trunkingu ułatwiają wprowadzanie nowych multimedialnych usług i zarządzanie urządzeniami SIP. OmniPCX Enterprise Communication Server oferuje funkcjonalność SIP proxy, registrar, redirect. Ma także wbudowane mechanizmy uwierzytelniania użytkowników. W ofercie Alcatel-Lucent znajdziemy również systemy OmniTouch Unified Communication Solution i OmniTouch 8600 My Instant Communicator, pozwalające podnieść efektywność pracy przez zastosowanie spersonalizowanych narzędzi, rozszerzających możliwość bezpiecznej pracy również w trybie mobilnym. Całości rozwiązań dopełniają telefony linii IP Touch.

Avaya, obecna na rynku UC od lat, systematycznie wprowadza nowe rozwiązania do swojej oferty. Najnowszym jest Aura, jednoserwerowy system ujednoliconej komunikacji dla przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 100 pracowników, który można rozszerzyć do 2400 użytkowników i 250 lokalizacji. Rozwiązanie obsługuje oczywiście protokół SIP oraz SIP trunking. Dla małych firm Avaya przygotowała najnowszą wersję Avaya IP Office, obejmującą sześć rozwiązań komunikacyjnych opartych na rolach, dostosowanych do różnych typów pracowników (telepracownik, pracownik mobilny czy agent obsługi klienta). Producent dostarcza również rozbudowane telefony IP serii one-X.

Protokół otwartej komunikacji

Klient www Siemens OpenScape Enterprise

Oferta Cisco jest analogiczna do rozmiarów samego koncernu i obejmuje produkty zarówno dla małych, średnich, jak i największych firm. Cisco Unified Communications 500 (obsługa do 50 telefonów w wielu miejscach) dla małych firm to integracja funkcji połączeń głosowych, połączeń wideo i połączeń danych oraz zabezpieczeń w jednym rozwiązaniu. Rozszerzony zestaw pozwala przetwarzać w dowolny sposób połączenia (za pomocą Cisco Unified Communications Manager Express, który rozszerza liczbę obsługiwanych telefonów do 240). W listopadzie ub.r. Cisco zaprezentowało swój najnowszy system UC dla najbardziej wymagających użytkowników. Unified Communications System Release 8.0 integruje zaawansowane rozwiązania IP Cisco (Intercompany Media Engine, Unified Presence 8.0, telefony IP z serii 9900 i 8900, Unified Mobile Communicator, Unified Communications Manager Session Management Edition). Cisco wykorzystuje protokół SIP w większości swoich rozwiązań sieciowych, jako uniwersalny standard zestawiania sesji między urządzeniami i aplikacjami.

Na rynku rozwiązań UC coraz silniej zaznacza swą obecność Microsoft, choć według specjalistów jeszcze przez pewien czas nie będzie on w stanie zaoferować tak kompleksowych rozwiązań, jak czołowi dostawcy. W Office Communications Server 2007 R2 dodano kilka funkcjonalności, których zabrakło w poprzedniej wersji. Wprowadzono SIP trunking, audiokonferencje zarządzane przez dział IT i udoskonalono komunikatory. Zintegrowano również narzędzia do obsługi przychodzących połączeń telefonicznych, ich kolejkowania i kategoryzowania według ważności.


TOP 200