Prószyński śladem Amazona

Wydawnictwo Prószyński i S-ka uruchomiło sklep internetowy oferujący ok. 30 tys. pozycji także innych polskich wydawców.

Wydawnictwo Prószyński i S-ka uruchomiło sklep internetowy oferujący ok. 30 tys. pozycji także innych polskich wydawców.

Sklep ten prowadzi, wchodząca w skład Grupy Prószyński i S-ka, merlin.com.pl Sp. z o.o. (http://www.merlin.com.pl/). Wzorem dla niego, jak twierdzą przedstawiciele firmy, była księgarnia internetowa prowadzona przez Amazon.com. Na "półkach" nowo otwartego sklepu znajduje się ok. 30 tys. książek, płyt i kaset z muzyką i filmem, ale także wydawnictw multimedialnych. Jest to jeden z pierwszych polskich sklepów internetowych, po otwartym przez Polskie Linie Lotnicze LOT, w którym można dokonywać płatności kartą kredytową.

Oprócz własnych publikacji, firma zdecydowała się na sprzedaż pozycji innych wydawnictw. "Współpracujemy z większością polskich wydawnictw, nawet konkurencyjnych dla nas, nie preferując żadnego z nich. Być może, jeśli popyt na usługi naszego sklepu będzie duży, za rok rozszerzymy ją o książki wydawane za granicą" - mówi Mirosława Puczko z Prószyński i S-ka. "Nikt nie spodziewa się, że inwestycja ta zacznie przynosić zyski w ciągu pół roku, czy roku. Jest to przedsięwzięcie na wiele lat, na które musieliśmy się zdecydować już teraz. Później będzie większa konkurencja" - dodaje.

Bezpieczne karty

Pierwsze plany stworzenia wirtualnego sklepu zrodziły się w wydawnictwie w drugiej połowie 1997 r. "Od tego czasu przeprowadziliśmy wiele analiz i badań dostępnych na rynku rozwiązań. W efekcie zdecydowaliśmy się na bazę danych Oracle i pakiet Oracle Internet Commerce Server wykorzystywany do budowy sklepów internetowych" - mówi Tomasz Skalczyński, zastępca kierownika działu oprogramowania w Prószyński i S-ka. Jako platformę sprzętową wybrano serwer z serii Ultra firmy Sun Microsystems.

Jedną z najważniejszych cech, z punktu widzenia klientów, jest wykorzystanie protokołu SSL (Secure Socket Layer), gwarantującego szyfrowanie przesyłanych poprzez Internet danych pozwalających na bezpieczne dokonywanie płatności z wykorzystaniem karty kredytowej. Jako że w Polsce nie istnieje centrum autoryzacji kart kredytowych metodą on-line, autentyczność podanego numeru sprawdzana jest metodą algorytmiczną. Płatności można dokonywać także za zaliczeniem pocztowym. Każde zamówienie realizowane jest dopiero po otrzymaniu od klienta pocztą elektroniczną odpowiedzi potwierdzającej dokonanie przez niego zakupu.

Katalog 30 tys. produktów

Poszczególne produkty można znaleźć dzięki, stworzonemu za pomocą Oracle Internet Commerce Servera, katalogowi produktów. Istnieje kilka możliwości przeszukiwania go. Wśród podstawowych kryteriów znalazły się: autor lub wykonawca, producent, tytuł i, w przypadku książek, numer katalogowy ISBN. Podobnie jak w angielskich księgarniach, goście sklepu mogą zamieszczać własne recenzje dotyczące danego produktu, weryfikowane wcześniej pod względem treści.