Propozycja nie do odrzucenia

Sprawa ceł

Równolegle z projektem e-Deklaracje ma się toczyć przetarg na zintegrowany system celny. Ta informacja mogła najbardziej zaskoczyć rynek, o ile ktoś nie pamiętał deklaracji Grzegorza Stanisławskiego z początku roku. Obecne systemy celne (w tym Zefir i Celina) spełniły swoje zadanie - pozwoliły Polsce wejść do europejskiej unii celnej i funkcjonować na wspólnym rynku - tak twierdzi MF. Teraz, gdy tworzy się scentralizowany budżet, należy myśleć o nowej jakości działania informatyki celnej. Chodzi też o uporządkowanie ważnych spraw formalnych.

Właściwie wszystkie systemy celne, zaprojektowane przez Systemy Komputerowe Główka SA z Bielska-Białej, były stworzone w ramach projektów PHARE i rozwijane w trybie z wolnej ręki. MF chce ogłosić przetarg nieograniczony, przy okazji sprawdzając, czy rynek ma coś lepszego do zaoferowania. Aby jednak zmiana systemu celnego nie skończyła się awanturą z przedsiębiorcami, którzy i tak już coraz częściej odprawiają towary w innych krajach UE z racji na zagmatwane polskie procedury celne i skarbowe, ale i także z Komisją Europejską, MF podpisało aneks

do umowy na utrzymanie systemu Celina przez 18 miesięcy, czyli do czasu, kiedy powinien zostać wyłoniony nowy wykonawca. Notabene, system Celina nie miał opieki ze strony wykonawcy od listopada ubiegłego roku, kiedy wygasła poprzednia umowa.

Co z tego będziemy mieli?

Korzyści dla podatnika

  • ułatwienia w obsłudze podatników

  • zintegrowana obsługa podatnika - informacja świadczona w jednym miejscu

  • informacja online o stanie spraw i stanie konta rozliczeniowego

  • komunikacja drogą elektroniczną (podania, zaświadczenia, wnioski)

  • elektroniczne formularze, (CIT, PIT, VAT, NIP, PCC i inne)

  • elektroniczne płatności (płatności elektroniczne, opłata skarbowa)
Korzyści dla administracji skarbowej
  • centralizacja informacji o podatnikach

  • krok do centralnej rachunkowości

  • narzędzia do realizacji idei odmiejscowienia podatnika

  • elektroniczny obieg dokumentów dla dokumentów elektronicznych i papierowych jako krok w kierunku workflow

<hr size=1 noshade>e-Deklaracje w praktyce

Gdy podatnik zarejestruje się w portalu podatkowym e-Deklaracje i otrzyma login oraz hasło, może kontaktować się z administracją skarbową w sposób elektroniczny.

Propozycja nie do odrzucenia
Jeśli chce przesłać do administracji skarbowej formularz podatkowy lub inny dokument elektroniczny, wybiera odpowiedni formularz elektroniczny zdefiniowany w Repozytorium Wzorów Dokumentów (RWD) i wypełnia go właściwymi danymi. Następnie podpisany i zatwierdzony dokument przejmuje aplikacja e-Podatki, która sprawdza autentyczność, integralność, ważność podpisu, porównuje dane podatnika z danymi Krajowej Ewidencji

Podatnika (KEP) i zapisuje do Centralnego Rejestru Dokumentów (CRD). Podatnik otrzymuje automatycznie informację z potwierdzeniem, że został zarejestrowany dokument wraz z unikalnym swoim numerem referencyjnym umożliwiającym późniejsze sprawdzanie stanu realizacji sprawy.

Następnie dokument za pośrednictwem Platformy Integracyjnej trafia do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Tam dokument jest rejestrowany w aplikacji Elektroniczny Obieg Dokumentów (EOD). Jeśli nie jest to formularz podatkowy, sprawa przekazywana jest elektronicznie do realizacji zgodnie z obowiązującą procedurą oraz Instrukcją Kancelaryjną. Kolejne stany realizacji sprawy przekazywane są do CRD, z którego podatnik może otrzymać informację, co się dzieje z jego sprawą po podaniu unikalnego numeru referencyjnego. Ostatecznie upoważniony pracownik urzędu skarbowego wysyła elektronicznie decyzję do podatnika, podpisawszy ją podpisem kwalifikowanym.

Jeśli zaś dokument jest formularzem podatkowym, to dane z dokumentu trafiają do systemu Poltax i tam po niezbędnej weryfikacji zostają zapisane na koncie podatnika. Dokument może też zostać zwrócony do korekty w razie takiej potrzeby.

Zmiana stanu konta podatnika przekazywana jest przez Platformę Integracyjną do Centralnej Bazy Danych Operacyjnych (CBDO), która wraz z Centralnym Rejestrem Dokumentów i Centralnym Rejestrem Podmiotów (CRP) stanowi centralną bazę danych o podatnikach. Z bazy CBDO podatnik będzie mógł uzyskać informacje o stanie swojego salda podatkowego oraz inne jego dotyczące. Z bazy CBDO będą mogły korzystać także inne urzędy skarbowe, izby skarbowe i urzędy kontroli skarbowej przy obsłudze podatnika bez potrzeby zwracania się do właściwego urzędu dla podatnika. Z CBDO współdziałać będą inne systemy, np. VIES.

Na poziomie izby skarbowej i urzędu kontroli skarbowej obieg korespondencji w EOD (w zakresie dokumentów innych niż deklaracje podatkowe, które nie są obsługiwane w tych jednostkach) odbywa się analogicznie jak w urzędzie skarbowym.


TOP 200