Projekty ważne i... zapomniane

Informatyka w firmach przemysłowych rozwijała się reagując na potrzeby biznesu i jego klientów oraz korzystając z coraz lepszych rozwiązań technicznych.

Stwierdzenie, że IT w polskim przemyśle podlegało na przestrzeni ostatnich dwóch dekad istotnym przemianom jest oczywiście banałem. Pytanie o to, co z owych przetworzeń, reform, projektów pozostało, jest jednak zasadne. Poprosiliśmy CIO z firm przemysłowych, które sięgały po laur Lidera Informatyki, o refleksje, które działania i projekty wydały plon, owocują do dziś, które ukryte, drugoplanowe zajaśniały pełnym blaskiem dopiero po pewnym czasie, a które uległy marginalizacji, ślad po emocjach i nadziejach z nimi związanych znikł zupełnie.

Dwie dekady zmian

Tomasz Romanowski, obecnie na stanowisku IS Director Thermal Services Business Alstom Power, związany z firmą od lat, odpowiadał m.in. za utworzenie Krajowego Centrum Informatyki Alstom Polska, a w jego ramach centrów kompetencyjnych obsługujących korporację. Jego firma sięgnęła po tytuł Lidera Informatyki w 2002 r., on sam jest m.in. CIO Roku 2007. Oto w jaki sposób kreśli panoramę historyczną IT w przemyśle: "Najważniejsze projekty w pierwszej dekadzie, to upowszechnienie poczty elektronicznej, wdrożenie systemów planowania zasobów (MRP) i wprowadzenie systemów DNC do komunikacji programistów NC z maszynami obróbczymi. W drugiej dekadzie dominowała integracja systemów ERP, sieci rozległych, wirtualizacja serwerów i wprowadzenie systemów zdalnego zarządzania infrastrukturą. W zakresie komunikacji najważniejsze znaczenie miało wprowadzenie systemów antyspamowych i obecność w Internecie. Najważniejszą zmianą z punktu widzenia zarządzania informatyką było wprowadzenie metodyki ITIL i przejście IT z modelu centrum kosztów na model dostawcy usług, z odpowiedzialnością za majątek i inwestycje IT."

Ceramika Paradyż to z kolei ubiegłoroczny Lider Informatyki. Firma na polskim i światowym rynku zaistniała blisko dwadzieścia lat temu i rozwijała się równolegle z rozwojem szeroko rozumianej informatyki na świecie. "Przez ostatnie dwadzieścia lat przeszliśmy całą drogę rozwoju informatycznego, od komputera, który zastąpił maszynę do pisania, aż do wysokiej klasy zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie organizacją" - mówi Grzegorz Mikucki, dyrektor informatyki w firmie Ceramika Paradyż. Za najważniejsze zdarzenie uznaje wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania, systemu klasy ERP - IFS Applications, którego dokonano w 2003 r. W br. firma uruchomiła kolejną wersję systemu tego producenta. "Od niemal ośmiu lat, pomimo pojawienia się coraz szerszego wachlarza możliwości zastosowania informatyki w przemyśle, to system klasy ERP nadal pozostaje u nas kluczowym systemem. Wszystkie pozostałe (BI, MES, itd.) w dużej mierze opierają się na danych zebranych dzięki systemowi klasy ERP, ale ze swoimi funkcjonalnościami są również niezwykle istotne" - mówi Grzegorz Mikucki.

Sanitec Koło otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2003 "w uznaniu dla wzorowego i konsekwentnego wykorzystania narzędzi informatycznych w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy". Od tego czasu wiele się zmieniło wewnątrz firmy, zarówno pod względem rynków zbytu, struktury organizacyjnej, infrastruktury, nowych fabryk. "Przeszliśmy daleką drogę do dalszego rozwoju i lepszego zarządzania naszą organizacją. Od strony informatycznej zmieniła się struktura działu IT, z lokalnej na korporacyjną. Zmienił się sposób organizacji projektów i sposób zarządzania nimi. Wprowadzono metodologię Governance, wprowadzono wiele elementów kodeksu ITIL" - wylicza Sławomir Jaszcz, ERP Solutions Manager w Sanitec Koło. Z punktu widzenia systemów, które istniały 7 lat temu, wiele dalej działa, ale zostały zdecydowanie rozwinięte. "Podstawę zarządzania naszą organizacją biznesową nadal stanowi system klasy ERP - SAP. Jest niezbędny, aby stale podnosić jej efektywność, wydajność pracy i usprawniać jej funkcjonowanie" - dodaje Sławomir Jaszcz. Kolejną ważną modyfikację przynosi rozwój EDI i wdrożenie systemu CRM, który rozrósł się do narzędzia ponadregionalnego i jest używany przez spółki na Ukrainie i w Czechach. "To system unikalny - łączy w sobie funkcjonalność dedykowanego systemu CRM wraz z możliwością obsługi reklamacji bezpośrednio przez partnerów handlowych. 80% naszych głównych Klientów korzysta z niego bezpośrednio poprzez strony WWW. To prawdziwa perła prawdziwej współpracy z klientami i tego zazdroszczą nam inni" - opowiada Sławomir Jaszcz.


TOP 200