Programowe PBX-y

Na targach Networld+Interop Lucent Technologies zapewnił, że dostarczy komplet rozwiązań do realizacji sieci telefonicznych opartych na technologii Voice over IP.

Na targach Networld+Interop Lucent Technologies zapewnił, że dostarczy komplet rozwiązań do realizacji sieci telefonicznych opartych na technologii Voice over IP.

PBX podłączony bezpośrednio do sieci IP, zestawiający połączenia telefoniczne i przesyłające je w postaci pakietów IP do przełącznika Gigabit Ethernet i dalej poprzez sieć rozległą to wizja telefonii, jaką podczas kolejnej edycji targów Net-world+Interop przestawił klientom Lucent Technologies.

Lucent zapewnia jednak, że do budowy sieci integrujących przesyłanie danych i głosu nie trzeba stosować wyłącznie jego produktów. Możliwe będzie używanie zarówno przełączników Cisco, jak i 3Com, a nawet central PBX innych producentów, tak długo, jak długo będą one spełniać określone standardy telekomunikacyjne.

Rozbudowa przełączników

Realizacja strategii Real World VoIP Net-works rozpocznie się wprowadzeniem na rynek nowej wersji dla przełączników 10, 100 i 1000 Mb/s Cajun firmy Lucent. Rozszerzy ona możliwości tych urządzeń o obsługę standardu 802.1p, pozwalającego na kategoryzowanie przesyłanego ruchu sieciowego w ośmiu grupach. To umożliwi nadawanie wyższego priorytetu transmisjom głosu i innych newralgicznych danych, tak by mogły one szybciej "przedzierać się" przez sieć.

Lucent zamierza jednak dodać własne rozszerzenia do protokołu 802.1p, które będą wymuszać ignorowanie tych pakietów przenoszących głos, które do celu dotrą zbyt późno, przez co mogą pogarszać jakość połączenia telefonicznego (np. powodować dodatkowe echo). W komunikacji głosowej lepiej, by takie pakiety w ogóle nie były odtwarzane niż zakłócały transmisję danych przesyłanych z właściwą szybkością.

Alternatywy dla central

Lucent ma zamiar oferować także dwa alternatywne rozwiązania wobec tradycyjnych PBX-ów, oparte na sieciach Ethernet. Pierwsze z nich - Definity IP Solutions - to sprzętowo programowe uaktualnienie kluczowej centrali Lucenta - Definity PBX. Specjalny moduł, instalowany w centrali Definity, umożliwi jej podłączenie do sieci lokalnej i podłączanie za jej pośrednictwem specjalnych telefonów ethernetowych lub też tzw. soft phones, aplikacji pracujących na komputerach wyposażonych w mikrofon i kartę dźwiękową emulujących tradycyjny telefon.

Drugim z rozwiązań jest centrala IP Exchange - programowe rozwiązanie pracujące w całości na platformie Windows NT Server 4.0. Składa się ono z oprogramowania zarządzającego zestawianiem połączeń w sieciach komputerowych oraz realizującego inne podstawowe funkcje tradycyjnych PBX-ów i opcjonalnej bramki IP Telephony Gateway, poprzez którą można taką programową centralę podłączyć do telefonicznej sieci miejskiej. Do centrali będzie można także podłączyć tradycyjne telefony i faksy korzystając ze specjalnych konwerterów IP Exchange Adapter.

W pierwszej połowie 2000 r. Lucent planuje zapewnić pełną zgodność central Definity, IP Exchange Systems, oprogramowania poczty głosowej Audix oraz produktów VoIP z protokołem LDAP. Umożliwi to scentralizowane zarządzanie użytkownikami systemu informatycznego i telefonicznego. W tym samym czasie firma zamierza także rozpocząć program iNOW! (Interoperability Now), który ma zapewnić pełną zgodność urządzeń i rozwiązań programowych Lucenta ze standardem H.323 i sygnalizacją QSIG.