Program dla szkoły

Najwyższy czas skończyć z wydzielonym traktowaniem technologii informacyjnej (TI) w edukacji. Jej elementy muszą przenikać do różnych dziedzin nauczania. Tylko wtedy szkoła przygotuje uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.

Najwyższy czas skończyć z wydzielonym traktowaniem technologii informacyjnej (TI) w edukacji. Jej elementy muszą przenikać do różnych dziedzin nauczania. Tylko wtedy szkoła przygotuje uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.

Nauczanie i stosowanie technologii informacyjnej (TI) w polskich szkołach od wielu lat koncentruje się na wydzielonych zajęciach informatycznych, nazywanych najczęściej informatyką lub elementami informatyki. Główny nacisk położony jest na wiedzę i umiejętności informatyczne, a mniejszy - na przygotowanie uczniów do posługiwania się TI ogólnie. Niewielki jest też związek i wpływ tych zajęć na wykorzystanie TI w innych dziedzinach i przedmiotach. W początkowym okresie wprowadzania komputerów i TI do szkół jest to naturalne dążenie, by wykorzystywać w sposób efektywny ograniczone środki przez ich skupienie.

W ostatnich latach sytuacja szkół znacznie poprawiła się, zarówno pod względem wyposażenia i przygotowania nauczycieli, jak i prac programowych i materiałów edukacyjnych. Zaczęto dostrzegać również potrzebę zmian w sposobach traktowania w szkołach komputera, a ogólnie - TI. W podstawach programowych większości dziedzin nauczania można znaleźć sformułowania, odnoszące się do informacji, komputerów i technologii informacyjnej, których realizacja wymaga posłużenia się tą technologią. Jest to odzwierciedleniem interdyscyplinarnego i integrującego charakteru tej technologii, zatem realizacja zadań szkoły związanych z nią powinna odbywać się w ramach różnych zajęć edukacyjnych. Ten zamysł powinien być teraz właściwie odczytany i realizowany przez szkoły, a nauczyciele - "przekonać się, że integrując stosowanie komputerów z nauczaniem innych przedmiotów, można osiągnąć większość celów biegłości komputerowej..." (fragment z Raportu UNESCO z 1994 r.)

W naszym programie TI, przewidzianym do realizacji na wszystkich etapach kształcenia, zostały zebrane, usystematyzowane i uporządkowane cele, treści i kompetencje odnoszące się do TI, rozproszone w podstawach programowych różnych dziedzin nauczania. Ze względu na interdyscyplinarny charakter TI w Podstawach programowych, ten program TI obejmuje działania całej szkoły, bez podziału na zajęcia edukacyjne (przedmioty).

Do programu TI wybrano z Podstaw programowych i ujednolicono sformułowania, które explicite zawierają odniesienia do TI i komputerów, a także pojęcia, środki i narzędzia wiążące się z edukacją informatyczną. Ponadto sformułowania odnoszące się do różnych aspektów informacji, o których wiadomo, że obecnie lub w najbliższej przyszłości będą wymagały posłużenia się TI, a także treści i zadania, które, gdy użyje się TI, mogą przyczynić się do zwiększenia kompetencji uczniów w zakresie TI i edukacji informatycznej. Na koniec zaś treści i działania, których edukacyjne cele mogą być wspomagane środkami i narzędziami TI, jako pomocami dydaktycznymi.

W ramach bloku Sztuka i Technika w klasach IV-VI szkoły podstawowej uczniowie mają przygotować się do korzystania z komputera i jego programów, zatem zajęcia te powinny być obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Zajęcia kursu TI mogą odbywać się "na zamówienie" innych zajęć, w których jest niezbędne posłużenie się środkami lub narzędziami TI. Kurs TI powinien być ponadto miejscem integrowania ogólnych prawideł technologii informacyjnej, poznawanych na przykładach stosowania TI w trakcie innych zajęć.

Umiejscowienie tych zajęć w planie może być różne i zależne od konkretnych warunków nauczania w danej szkole. Program kursu TI może być zrealizowany w ciągu 70 godz. lekcyjnych, podczas trzech lat nauczania.

Na dwóch kolejnych etapach kształcenia zadaniem szkoły jest - zgodnie z Podstawami programowymi - zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach różnych przedmiotów i zajęciach pozalekcyjnych. W przypadku gimnazjum jest to wprost zapisane w zadaniach szkoły, natomiast w przypadku liceum - to zadanie edukacji informatycznej, realizowanej jako ścieżka międzyprzedmiotowa, a zatem uwzględnianej we wszystkich przedmiotach. Ponadto w Podstawach programowych przewidziano w liceum również profil informatyczny, czyli specjalizację informatyczną.

Program informatyki dla gimnazjum obejmuje realizację podstawy programowej w zakresie określonym dla przedmiotu informatyka. Celem tego przedmiotu, bazując na umiejętnościach posługiwania się TI, zdobytymi w szkole podstawowej, jest przygotowanie uczniów do bardziej zaawansowanego korzystania z komputera, jego oprogramowania, sieci komputerowej i systemów multimedialnych. Ma to stworzyć solidne podstawy do korzystania z TI w realizacji zadań innych dziedzin kształcenia. Ponadto mają być kształcone umiejętności przedstawiania rozwiązań problemów w postaci algorytmicznej.

Program informatyki w liceum jest realizacją fakultatywnych (do wyboru) zajęć z informatyki. Program ten uwzględnia przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerami i TI, zdobyte na wcześniejszych etapach kształcenia. Realizacji tego programu mogą podjąć się szkoły, które mają odpowiednio przygotowanych do tego nauczycieli i właściwe wyposażenie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200