Produkcja z Indii do Warszawy

Najnowsza wersja systemu PeopleSoft CRM powstaje w Warszawie. Prace dotychczas prowadzone w Indiach zostały przed kilkoma miesiącami przejęte przez utworzone w IBM Polska Centrum Innowacji CRM.

Najnowsza wersja systemu PeopleSoft CRM powstaje w Warszawie. Prace dotychczas prowadzone w Indiach zostały przed kilkoma miesiącami przejęte przez utworzone w IBM Polska Centrum Innowacji CRM.

W pracach uczestniczy 20 spośród stu pracowników Centrum rekrutujących się głównie z działu IBM Business Consulting.

Z efektami prac polskiego zespołu programistów będzie można się zapoznać w połowie 2005 r., kiedy na rynek trafi PeopleSoft CRM 8.95.

Aleksander Kwiatkowski, partner zarządzający IBM Business Consulting zapowiada, że rozwój systemu PeopleSoft CRM to dopiero pierwsza z wielu tego typu inicjatyw. "Nie jesteśmy w stanie konkurować np. z Indiami wyłącznie ceną. Jednak w połączeniu z oferowaną przez naszych specjalistów wiedzą, stosunek jakości usług do ceny może przeważyć na naszą korzyść" - przekonuje.

Współpraca pomiędzy IBM Polska a PeopleSoft została nawiązana po wizycie przedstawicieli tego producenta oprogramowania w Warszawie. Przyglądali się oni wówczas - prowadzonemu przez IBM i Prokom Software - wdrożeniu systemu PeopleSoft CRM w Telekomunikacji Polskiej. Poza największym polskim operatorem, IBM Polska wdrażał systemy CRM w ING Nationale-Nederlanden oraz GlaxoSmithKline.

Działalność badawczo-rozwojowa nie będzie jednak stanowić głównego pola działalności Centrum Innowacji CRM. Zgromadzeni w nim specjaliści mają przede wszystkim świadczyć usługi doradcze związane z wdrożeniami tego typu rozwiązań. Centrum będzie m.in. opracowywać strategie i procesy biznesowe, dostarczać infrastrukturę sprzętową, wdrażać systemy CRM, a także zarządzać nimi po zakończeniu projektu. Poza rozwiązaniem PeopleSoft, Centrum IBM chce korzystać z produktów firm Siebel, Genesys, Alcatel i ScanSoft.

Przedstawiciele IBM Polska przekonują, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy działalności Centrum Innowacji CRM udało się zainteresować jego usługami sporą grupę klientów. W centrum gościli już m.in. przedstawiciele Citibank i ZUS-u. Centrum chce zainteresować swoimi usługami także klientów zagranicznych. Warszawę odwiedzili niedawno reprezentanci jednego z największych operatorów telekomunikacyjnych w Azji.

Jak wdrażać CRM?

Ogłoszenie informacji o powstaniu Centrum Innowacji CRM zbiegło się w czasie z publikacją raportu przygotowanego wspólnie przez IBM oraz Economist Intelligence Unit zatytułowanego Doing CRM rigth. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 400 przedsiębiorstw z całego świata próbowano udzielić odpowiedzi na pytanie o czynniki decydujące o sukcesie projektu CRM. Jeden z ciekawszych wniosków zawartych w raporcie dotyczy procentu wydatków na poszczególne elementy projektu i ich wpływu na ostateczny rezultat. Największy wpływ na sukces ma np. opracowanie strategii CRM, odpowiednia modyfikacja procesów biznesowych i budżetowanie projektu. Tymczasem koszty z tym związane pochłaniają zaledwie 10-20% jego wartości.