Procesy biznesowe standardowo zaszyte w systemach ERP

Przyznaje on jednak, że standardowe mapy procesów mogą stanowić punkt wyjścia do budowania indywidualnych zasad funkcjonowania organizacji i przepływu informacji. "W standardowo dostarczanym oprogramowaniu zaszyta jest wiedza dziedzinowa sięgająca różnych obszarów działalności biznesowej. Poza mechanizmami typowymi dla procesów finansowo-księgowych, kadrowych czy harmonogramowania produkcji, dotyczy ona również m.in. sposobu organizacji przepływów informacji w organizacji" - podkreśla Witold Staniszkis. Tymczasem dostawcy oprogramowania biznesowego coraz częściej dywersyfikują ofertę pod kątem potrzeb mniej typowych organizacji. I tak w systemach ERP znaleźć można procesy dedykowane dla sektora medycznego, naukowego, branży hotelarskiej czy poszczególnych gałęzi przemysłu.

Złoty środek

Jak najlepiej wykorzystać standardowe możliwości systemu i nie zatracić przy tym żadnego z czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej? - to pytanie pada dziś przy okazji wielu projektów wdrożeniowych. "Nie wolno zapominać o zasadzie złotego środka. Należy przede wszystkim zidentyfikować unikatowe obszary działania firmy, stanowiące o jej przewadze konkurencyjnej, a następnie porównać koszty i korzyści, jakie osiągnęlibyśmy w przypadku ich dokładnego odzwierciedlenia w systemie, z tymi, jakie gwarantowałoby nam skorzystanie z najlepszych praktyk biznesowych" - podkreśla Michał Guzek.

Największe korzyści wynikające z implementacji najlepszych praktyk zamkniętych w systemach ERP wynikają z możliwości wykorzystania doświadczeń sprawdzonych w firmach o podobnym charakterze działalności. Wynika stąd m.in. zmniejszenie ryzyka wdrożenia standardowych funkcji oraz możliwość koncentracji na obszarach kluczowych, dających potencjalną przewagę nad konkurentami. "W praktyce okazuje się, że w obszarach, gdzie firma wykorzystuje dla przewagi konkurencyjnej specyficzne rozwiązania, nadal możemy, a nawet powinniśmy korzystać z wypracowanych najlepszych praktyk. Doskonałym przykładem są mechanizmy planowania - przychodów, kosztów czy zasobów - oraz narzędzia wspierające podejmowanie decyzji. Najlepsze praktyki są w końcu doświadczeniami ludzi, którzy w ramach swojego biznesu na co dzień spotykają się z naszymi problemami, wyzwaniami i szansami" - uważa Michał Guzek. Jednocześnie nadmierna przesada w stronę indywidualizacji procesów biznesowych może przekładać się na zmniejszenie potencjału wdrożenia w kwestii podniesienia efektywności organizacji.

Wielu producentów systemów klasy ERP oferuje również narzędzia ułatwiające modelowanie procesów i dopasowywanie tych standardowo zaszytych w systemie do potrzeb firmy. Dzisiejsze systemy klasy ERP są zwykle wyposażone w zestandaryzowane mapy procesów, które ułatwiają zobrazowanie przebiegu informacji w firmie oraz zależności między poszczególnymi obszarami biznesu. Potencjalne korzyści wynikające z dopasowania organizacji do modelu proponowanego przez producenta oprogramowania oszacować można już na etapie analizy poprzedzającej wdrożenie. "Standaryzacja procesów jak najbardziej tak, ale sztywny gorset narzucony przez producenta już nie" - kwituje Witold Staniszkis.

Najważniejsze korzyści wynikające z wykorzystania standardowych procesów biznesowych:

1. Zwiększony poziom bezpieczeństwa organizacyjnego dzięki wykorzystaniu rozwiązań sprawdzonych w podobnych organizacjach.

2. Możliwość zoptymalizowania własnych procesów biznesowych w odniesieniu do najlepszych praktyk wypracowanych na bazie doświadczeń i stosowanych przez branżowych liderów.

3. Możliwość skoncentrowania wysiłków wdrożeniowych na obszarach krytycznych z punktu widzenia prowadzonej działalności oraz pozycji konkurencyjnej.

4. Ograniczenie nakładów inwestycyjnych wskutek ograniczenia liczby zmian wprowadzanych w standardowej funkcjonalności oprogramowania.

5. Zmniejszenie kosztów utrzymania systemu.

Źródło: Hicron


TOP 200