Procesowa układanka w standardzie
- Piotr Waszczuk,
- 07.09.2010
Wdrożenie systemu klasy ERP często przypomina układanie poszczególnych funkcjonalności niczym klocków budujących w efekcie gotowy proces. Dostawcy zaczęli umieszczać w swoich systemach gotowe układanki obrazujące standardowe procesy biznesowe. To duże ułatwienie, ale i ryzyko.
Janusz Małgorzaciak, ekspert rozwiązań ERP Microsoft Dynamics.
"Przygotowane mapy procesów są punktem wyjścia do dyskusji z klientem. Prezentujemy, jak wyglądają najlepsze praktyki w danej branży, a następnie dostosowujemy standardowe procesy do wymagań klienta" Marcin Sokołowski, Senior Marketing Manager na region EMEA w firmie Epicor."Praktyka wskazuje, że mapy rozwijają się cały czas, także w układach regionalnych. Przypomina to planowanie podróży po mieście. Ktoś zaproponował efektywną trasę spaceru po Londynie, a ktoś inny ją rozbudował pod specyficzne potrzeby".
Konrad Opala, konsultant biznesowy w QAD Polska.
Wiele dostępnych dziś rozwiązań standardowo zawiera mapy procesów związanych z najbardziej typowymi działaniami - od obsługi należności, sprzedaży czy magazynu, aż po działalność produkcyjną. "Mapa procesu odzwierciedla sposób obsługi wybranych procesów przez system w jego standardowej wersji. Jeśli mówimy o rozwiązaniach branżowych - mapa opisuje branżową wersję procesu i domyślną jego konfigurację" - mówi Janusz Małgorzaciak, ekspert rozwiązań ERP Microsoft Dynamics.
Najlepsze praktyki w standardzie
Na obszar standaryzacji i oferowania gotowych map procesów, przynajmniej w części, przenosi się walka konkurencyjna pomiędzy producentami oprogramowania klasy ERP. To z kolei odbija się na specjalizacji oprogramowania oraz ilości i rodzaju standardowo obsługiwanych procesów specyficznych dla różnych branż. Poza mapami procesów typowych dla handlu, przemysłu czy dystrybucji znaleźć można również naprawdę nietypowe procesy przeznaczone m.in. dla sektora medycznego, branży hotelarskiej, sektora naukowego czy przetwórstwa mięsa.