Problemy zarządzania siecią w przedsiębiorstwie

Oprogramowanie czy usługi?

Odmiennie niż w dużych przedsiębiorstwach, mały i średni biznes musi zaczynać od fundamentalnej kwestii: czy można zrzec się kontroli nad operacjami IT, od których zależy powodzenie biznesu, na rzecz jednostki zewnętrznej?

Problem ten właściwie nie dotyczy technologii, ale koncentruje się wokół kluczowych spraw biznesowego zarządzania ryzykiem. Odpowiedź na to pytanie w znaczący sposób może zredukować czas i wysiłek potrzebny do wyboru i wdrożenia efektywnego systemu zarządzania IT dla specyficznego środowiska. Poniższe formuły mogą być zastosowane dla uzyskania wskazówek do wyboru: oprogramowanie - usługa.

Wybór usługodawcy, preferowany z uwagi na koszty i wygodę

Zalety:

  • brak potrzeby utrzymywania doświadczonego, specjalistycznego personelu;
  • transparentność zaawansowania technologicznego.

Wady:

  • ograniczona kontrola nad zasobami biznesowymi;
  • może nie spełniać ściśle wymagań specyficznych dla danego IT.

Wybór wewnętrznego systemu zarządzania, preferowany z uwagi na przewagę funkcjonalności nad kosztami

Zalety:

  • całkowita kontrola nad zasobami biznesowymi;
  • lepsza możliwość dostosowania wyboru narzędzi do potrzeb indywidualnych i organizacyjnych.

Wady:

  • konieczność utrzymywania doświadczonego personelu;
  • zaawansowane technologiczne zarządzanie wymaga znacznej uwagi i może być czasami destrukcyjne.
Problemy zarządzania siecią w przedsiębiorstwie

SolarWinds, podobnie jak OpenView, zawiera rozbudowany zestaw narzędzi z możliwością ich poszerzania w razie potrzeby. Kluczowym mechanizmem jest narzędzie autowykrywania i zarządzania adresami IP, pozwalające na śledzenie dostępności DHCP i użytecznych szczegółów indywidualnych adresów w urządzeniach. SolarWinds pracuje wyłącznie w środowisku Windows.

Według EMA (Enterprise Management Associates), w miarę jak zależności biznesowe w coraz większym stopniu będą powiązane z usługami IT, zakładanie większej kontroli nad dobrami biznesowymi będzie stawało się coraz ważniejsze. Tak więc chociaż outsourcing niektórych usług zarządzania często jest posunięciem rozsądnym, firmy średnie, dla których IT jest centralnym elementem prowadzenia biznesu, powinny być bardzo ostrożne z podejściem "wszystko albo nic" w wyborze outsourcingu.

Jak wybrać system zarządzania siecią?

Wybór produktu może być zajęciem czaso- i pracochłonnym, nawet jeżeli liczba dostawców i usługodawców dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw jest relatywnie mała. Powodem tego jest fakt, iż struktura zarządzania IT z rozbudowaną funkcjonalnością nie skaluje się w dół cenowo, a jednocześnie cenowo dogodne rozwiązania wycinkowe nie są odpowiednie, aby utrzymać efektywność operacji IT. Jak dotąd w małych i średnich przedsiębiorstwach koszt jest podstawowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie zestawów narzędziowych, najczęściej ze szkodą dla funkcjonalności. EMA uważa jednak, że rynek ten nie może dłużej wymuszać takiej jednostronnej dominacji decyzji wymuszanej ceną, zwłaszcza w dobie wzrastającego znaczenia IT dla biznesu.

Systemy zarządzania siecią obejmują zarówno bezpłatne narzędzia open source, takie jak OpenNMS, jak i kosztowne, w rodzaju HP OpenView. Mogą być one ekstremalnie rozbudowane, złożone i wymyślne. Tak więc przy wyborze systemu ważne jest dobranie narzędzia do zadań, jakie ma wykonywać. Wybór systemu zarządzania siecią musi uwzględniać nie tylko cenę i preferencje użytkownika, ale także funkcjonalność.

Kluczowe cechy, jakimi powinien charakteryzować się system zarządzania siecią, są następujące:

  • Jeden prosty interfejs użytkownika. Wszystko co jest niezbędne do właściwego oglądu powinno być łatwo dostępne - bez potrzeby przełączania się między ekranami w celu zebrania odpowiedniej informacji. Trzeba poszukiwać systemów wykorzystujących interfejs przeglądarkowy, który może być łatwo dostosowany do wymagań różnych administratorów.
  • Zdolność ustawiania punktów odniesienia. Do raportowania błędów i zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa system zarządzania siecią musi mieć zdolność rozpoznawania normalnych operacji sieciowych za pomocą ustalonych punktów odniesienia. Zdolność rozróżniania normalnych i anormalnych zdarzeń obniża poziom fałszywych alarmów.
  • Raporty informacyjne. Jeżeli system zarządzania siecią może przekazać raport o jakimś zdarzeniu, to powinien także mieć narzędzia postępujące zgodnie z tą informacją. Jeżeli np. system sygnalizuje wyraźną anomalię ruchu, ten sam ekran powinien także zawierać informacje (lub narzędzia) do rozwiązania problemu.

TOP 200