Problemy wieku dojrzewania

Potrzebne inwestycje

Z drugiej strony, trzeba pamiętać też o tym, że na wielu terenach Polski mieszkańcy nie mają wyboru. W wielu miejscach - szczególnie na obszarach wiejskich, niezurbanizowanych - brak jest podstawowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Z tej perspektywy dyskusja o szerokopasmowym dostępie do Internetu przypomina trochę dyskusję o jajku i kurze. Co zrobić najpierw - budować infrastrukturę, kłaść kable, stawiać nadajniki radiowe czy tworzyć aplikacje, zasoby, usługi? I kolejne pytanie - kto ma to robić? Rząd, samorządy, firmy z branży IT, prywatni wytwórcy zawartości i usług, a może wszyscy razem? Oprócz deklaracji z różnych stron, nie ma wypracowanego modelu współpracy czy współdziałania w tej dziedzinie. Póki co, zaangażowanie organów polskiego państwa ze szczebla centralnego ogranicza się do formułowania górnolotnych strategii rozwoju - ePolska. Przyjęta przez rząd "Strategia rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu" gwarantuje wszystkim placówkom edukacyjnym w Polsce możliwość korzystania ze stałego łącza. Jak jednak przyznał Wojciech Hałka, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, nie wiadomo jeszcze, czy parlament zagwarantuje na to środki w budżecie na 2005 r.

Problemy wieku dojrzewania

Uczestnicy okrągłego stołu: wyzwania rynku szerokopasmowego, który odbył się na zakończenie forum na rzecz usług szerokopasmowych.

Dużą aktywnością w działaniach na rzecz tworzenia infrastruktury telekomunikacyjnej w różnych regionach Polski wykazują natomiast samorządy terytorialne. Nie mogąc jednak przeznaczyć na tego typu inwestycje zbyt wielu własnych środków, szansy na sfinansowanie projektów upatrują w europejskich funduszach strukturalnych. Na pieniądze z tego źródła liczą twórcy inicjatyw typu Kujawsko-Pomorska Sieć Informacyjna, e-Świętokrzyskie czy lubelska InfoRegio. Wśród uczestników warsztatów poświęconych zdobywaniu środków na rozwój infrastruktury szerokopasmowego dostępu i usług szerokopasmowych zarysowały się jednak różnice zdań na temat zasad korzystania ze środków Unii Europejskiej i wyboru zadań do sfinansowania. Zdaniem Krzysztofa Głomba, prezesa Stowarzyszenia "Miasta w Internecie", trzeba zacząć od stworzenia strategii rozwoju i modernizacji państwa, traktując dostęp szerokopasmowy jako narzędzie do osiągnięcia tego celu. Krzysztof Heller, były wiceminister infrastruktury, twierdzi, że nie mamy już czasu na pisanie strategii i trzeba sfinansować to, co jest już możliwe. Inaczej stracimy szansę na środki unijne.

Lech Młodawski, wiceprezes ds. technicznych w Telefonii Dialog zwrócił uwagę, że największym kosztem dla operatorów jest w tej chwili budowa kanalizacji technicznej. Istniejąca już kanalizacja jest w gestii Telekomunikacji Polskiej, która nie chce jej udostępniać innym. Zdaniem Lecha Młodawskiego, gminy powinny więc inwestować przede wszystkim w rozwój tego typu kanalizacji. Powinna ona znaleźć się w gestii samorządów, które udostępniałyby ją wszystkim zainteresowanym operatorom. Na to powinny być w pierwszym rzędzie przeznaczane fundusze strukturalne.

Razem do celu

Forum zakończyło się podpisaniem Paktu na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do usług i sieci łączności elektronicznej w Polsce. Wśród jego sygnatariuszy znaleźli się przedstawiciele firm sektora teleinformatycznego: Bruno Duthoit, członek zarządu Telekomunikacji Polskiej; Tadeusz Kostka, prezes zarządu Telefonii Dialog; Andrzej Mrówczyński, prezes zarządu i dyrektor naczelny Telekomunikacji Kolejowej; Roman Szwed, prezes zarządu ATM; Maciej Kozłowski, dyrektor NASK; Rafał Ciećwierz, wiceprezes zarządu Energis Polska, Maciej Kocięcki, dyrektor ds. rozwoju produktów w Netii; Joanna Pasynkiewicz, wiceprezes zarządu Aster City Cable; Marek Sowa, wiceprezes zarządu UPC Polska i Maciej Stroiński, dyrektor techniczny Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, operatora sieci Pionier. Apelują oni do przedstawicieli rządu i parlamentu o umieszczenie działań związanych z szerokopasmowym dostępem do sieci wśród najważniejszych priorytetów polityki państwa. Jednocześnie sami deklarują wolę współdziałania dla wspomagania rozwoju infrastruktury dostępowej w naszym kraju. Pakt zostanie przekazany na ręce marszałka Sejmu, ministra nauki i informatyzacji, ministra infrastruktury oraz prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Pakt na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do usług i sieci łączności elektronicznej w Polsce

Polska potrzebuje nowoczesnych i bezpiecznych usług elektronicznych oraz sieci łączności elektronicznej, sprzyjających budowie społeczeństwa informacyjnego. Mają one wszystkim umożliwić realizację potrzeb i aspiracji indywidualnych oraz społecznych.

Biorąc pod uwagę zapóźnienia w rozwoju, należy stwierdzić, że upowszechnienie szerokopasmowego dostępu do sieci i usług łączności elektronicznej, w tym do Internetu, jest wyzwaniem dla całego, szeroko rozumianego sektora teleinformatycznego w Polsce. Jednakże ze względu na skalę i znaczenie niezbędnych przedsięwzięć, powinno ono również należeć do podstawowych priorytetów polityki państwa. Skuteczność działań państwa w tej dziedzinie będzie miała znaczący wpływ na konkurencyjność i innowacyjność polskiej gospodarki w świecie, warunki inwestowania w Polsce, rynek pracy, edukację, bezpieczeństwo i jakość życia obywateli.

Sygnatariusze niniejszego Paktu zwracają się z apelem do Sejmu i Senatu RP, rządu, organów administracji rządowej i samorządowej, a także wszystkich, którzy wpływają na politykę państwa w dziedzinie nowych usług i technik informacyjnych, innowacyjności oraz warunków inwestowania w sektorze usług i sieci łączności elektronicznej o działania:

  • promujące rozwój nowoczesnych technik informacyjnych, w tym stosowanie instrumentów podatkowych wspierających innowacyjność, oraz wykorzystywanie preferencyjnych sposobów finansowania badań i wdrożeń w skali całej gospodarki;

  • sprzyjające nowym inwestycjom w dziedzinie usług i sieci łączności elektronicznej, w tym przede wszystkim w obszarze infrastruktury dostępowej, przy zachowaniu zasad konkurencyjności i neutralności technologicznej zgodnie z regulacjami prawnymi Unii Europejskiej;

  • regulacyjne wobec rynku, które będą wspierać rozwój konkurencji sprzyjającej interesom użytkowników;

  • zapewniające model rynku oparty na opłacalności inwestycji o charakterze infrastrukturalnym, w tym usuwanie barier administracyjnych i prawnych w prowadzeniu inwestycji;

  • wprowadzające rozwiązania prawno-podatkowe pozwalające na obniżenie kosztów dostępu do Internetu i wykorzystanie usług w szerokopasmowych sieciach łączności elektronicznej;

  • na rzecz przejrzystej polityki tworzenia rządowych projektów teleinformatycznych;

  • przyśpieszające wdrażanie projektów teleinformatycznych w administracji, zapewniających obywatelom możliwość załatwiania spraw w urzędach za pośrednictwem Internetu, co powinno się wiązać z uproszczeniem procedur administracyjnych i obniżeniem kosztów;

  • zapewniające dostęp do zasobów wiedzy i archiwów dóbr kultury z zachowaniem zasady powszechności oraz ułatwiające rozwój konkurencyjnego rynku dostawców treści;

  • zapewniające możliwie wysoką jakość rozwiązań prawnych w obszarze usług i sieci łączności elektronicznej, w tym wykorzystanie w procesie konsultacji doświadczeń i wiedzy zainteresowanych środowisk, a zwłaszcza podmiotów realizujących inwestycje infrastrukturalne.
Sygnatariusze niniejszego Paktu deklarują wolę współdziałania, zmierzającą do uzgodnienia i powszechnej akceptacji zasad i norm wspomagających rozwój infrastruktury dostępowej w Polsce, które zapewnią:

  • zwiększenie dostępności do szerokopasmowych sieci łączności elektronicznej, również pod względem ekonomicznym;

  • promocję i powszechną edukację w zakresie wykorzystywania usług i zasobów wiedzy dostępnych za pośrednictwem Internetu, zwłaszcza tych, które są ukierunkowane na polskiego użytkownika;

  • współpracę z placówkami zapewniającymi wykorzystanie Internetu do celów edukacyjnych oraz z ośrodkami naukowo-badawczymi w celu transferu wiedzy i rozwoju technologii;

  • wspieranie działań w obszarze budowy dostępu szerokopasmowego do Internetu, które wymagają zaangażowania środków publicznych, przez doprowadzenie do opracowania optymalnego modelu ekonomicznego i prawnego partnerstwa publiczno-prywatnego w warunkach konkurencyjnego rynku usług;

  • współpracę z administracją publiczną, w tym samorządową;

  • bezpieczeństwo wykorzystania sieci łączności elektronicznej i przeciwdziałanie naruszaniu interesów użytkowników i dóbr osobistych;

  • przeciwdziałanie naruszaniu prawa z wykorzystaniem usług i sieci łączności elektronicznej;

  • wdrażanie nowoczesnych technologii i rozwiązań zwiększających dostępność do jak najszerszej oferty usług i podnoszących ich jakość.
Warszawa, 19 X 2004 r.

36% internautów w Polsce korzysta z sieci za pomocą łącza stałego

8% poprzez sieci telewizji kablowej

11% przez sieci osiedlowe


TOP 200