PriceRunner pozywa Google o 2,1 mld euro

Szwedzka porównywarka cen PriceRunner poinformowała dzisiaj, że pozwała należącą do Alphabet firmę Google na około 2,1 mld euro. Zarzuca gigantowi manipulowanie wynikami wyszukiwania, donosi agencja Reuters.

PriceRunner pozywa Google o 2,1 mld euro

Philipp Pistis / Pexels

W listopadzie 2021 Google przegrało odwołanie od 2,42 mld euro grzywny nałożonej jeszcze w 2017 roku. Karę nałożono za korzystanie z własnej usługi porównywania cen, co dało firmie nieuczciwą przewagę nad mniejszymi europejskimi rywalami.

„Nadal nadużywają rynku w bardzo dużym stopniu i w zasadzie nic nie zmienili” - powiedział Reutersowi w wywiadzie szef PriceRunner Mikael Lindahl.

Zobacz również:

  • Ta technika rozwiązuje problem ograniczonej wielkości okien kontekstowych obsługujących modele językowe LLM
  • Francuski organ regulacyjny nakłada na Google kolejną potężną grzywnę

PriceRunner, który jest w trakcie kupowania przez szwedzki fintech Klarna, powiedział, że pozew, który złożył w Szwecji ma na celu, aby Google zapłacić odszkodowanie za zysk stracił w Wielkiej Brytanii od 2008 roku, jak również w Szwecji i Danii od 2013 roku.

Rzecznik Google zapowiedział, że firma będzie bronić pozwu w sądzie. "Zmiany, które wprowadziliśmy do reklam zakupowych jeszcze w 2017 roku, działają dobrze. PriceRunner zdecydował się nie używać reklam zakupowych w Google, więc może nie widział tych samych sukcesów, które inni mają”, skomentował rzecznik Google.

Lindahl powiedział agencji Reutera, że PriceRunner był przygotowany do walki przez wiele lat, zabezpieczył dziesiątki milionów euro w zewnętrznym finansowaniu i miał plan na wypadek przegranej.

Grzywna Komisji Europejskiej z 2017 roku była wynikiem siedmioletniego dochodzenia wywołanego licznymi skargami, że Google zniekształca wyniki wyszukiwania w Internecie, aby faworyzować swoją usługę zakupów, szkodząc rywalom i konsumentom. Komisja stwierdziła, że Google systematycznie dawał prominentne miejsce własnej usłudze zakupów porównawczych i degradował konkurencyjne usługi zakupów porównawczych w swoich wynikach wyszukiwania.

„Europejscy konsumenci byli pozbawieni prawdziwego wyboru w usługach handlowych przez wiele lat, a to jest jeden krok do zapewnienia, że to się teraz skończy”, skomentował sprawę rzecznik firmy Klarna.

Klarna w listopadzie zgodziła się kupić PriceRunner od firmy inwestycyjnej Creades (CREADa.ST) za 1,06 miliarda koron szwedzkich (124,36 milionów USD). Oczekuje się, że transakcja zostanie zamknięta w pierwszym kwartale.

To nie jedyna tego typu sprawa. Należący do Axel Springer serwis porównywania cen Idealo pozwał Google w 2019 roku o 500 milionów euro.

Źródło: Reuters

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200