Praca w IT: wskazówki dla dojrzałych pracowników

Stwórz profesjonalną sieć kontaktów

Stwórz sieć kontaktów zawodowych, korzystając z LinkedIn lub Google+, łącząc się z byłymi szefami, współpracownikami lub klientami. Dobrym pomysłem jest również wyszukanie i obserwowanie firm, dla których chciałbyś pracować, albo znajomymi, którzy są zatrudnieni właśnie tam.

- Po założeniu profilu poświęć czas na utrzymywanie kontaktów z tymi, których znasz, a którzy np. wykonują pracę, o jakiej marzysz. Zdziwisz się, jak szybko możesz stworzyć swoją sieć kontaktów i jakie możliwości tam na Ciebie czekają – mówi Ripaldi.

Budowanie sieci kontaktów to wieloetapowy proces. Wiele osób z pokolenia baby boomers myśli, że polega to wyłącznie na wysłaniu CV do maksymalnej liczby osób z informacją: „jeśli usłyszysz o jakimś wakacie, daj mi znać”. – Networking polega na budowaniu i utrzymywaniu relacji z ludźmi – poprzez spotkania w cztery oczy, czatowanie w wolnym czasie, rozmowy telefoniczne i wiadomości na LinkedInie. Mogą oni doradzić, przekazać informacje i kontakty, a to wszystko z czasem umożliwia dostęp do ukrytego rynku pracy – mówi Mattson.

Radzi również, aby rozmawiać z osoby w Twojej sieci kontaktów, z którymi masz regularny kontakt, o następujących kwestiach:

  1. Jakie umiejętności i doświadczenie są poszukiwane w firmie? Jakie są dla niej wartościowe?
  2. Jak firma poszukuje kluczowych talentów?
  3. Czego firma oczekuje w rozmowach z pracownikami?
  4. Co trzeba zrobić, aby lepiej i skuteczniej się zaprezentować?
  5. Co należy zrobić między pierwszym i drugim etapem rozmów, gdy nie ma informacji zwrotnej od pracodawcy?
  6. Czy znasz firmy, które poszukują bardziej dojrzałych pracowników?
  7. Jakie umiejętności należy posiadać, by być bardziej konkurencyjnym na rynku pracy?
  8. Czy firma oferuje okres próbny, w trakcie którego mogę pokazać, że będę dla niej wartościowym pracownikiem?
  9. Czy znasz jakąś grupę networkingową, do której warto należeć?
  10. Czy powinienem porozmawiać z kimś jeszcze, kto mógłby pomóc mi w lepszej i skuteczniejszej promocji na dzisiejszym, pełnym wyzwań rynku pracy?

Media społecznościowe to również świetne miejsce na publikowanie tworzonych przez Ciebie treści. – Artykuły, które piszesz, powinny być publikowane w Twoich profilach w mediach społecznościowych – mówi Goldsmith. – Pozwoli to na szerszą komunikację i pomoże w promowaniu siebie jako eksperta w danej dziedzinie – dodaje.

Zaktualizuj listę swoich umiejętności IT

Dowiedz się, jakie umiejętności sprawią, że będziesz cenniejszy dla pracodawców w Twojej branży i dodaj je do swojego CV. Może to wiązać się z koniecznością ukończenia dodatkowych kursów online, warsztatów, webinarów, przeczytania książek, a nawet powrotem do regularnej nauki.

- Gdy już zidentyfikujesz kierunek, w którym chcesz iść, a następnie będziesz chciał nauczyć się określonych, potrzebnych umiejętności, na pewno znajdziesz odpowiednie źródła i materiały szkoleniowe. Podniesienie kwalifikacji jest dość istotne i powinieneś poświęcić na to wystarczająco dużo czasu. Być może warto pomyśleć o zdobyciu odpowiednich certyfikatów – radzi Ripaldi.

Wybierając rzadziej uczęszczaną drogę, możesz też poświęcić swój czas w celach charytatywnych, które jednocześnie pozwolą Ci na podniesienie swoich umiejętności, np. prowadząc projekt dla organizacji charytatywnej.

Publikuj własne treści

Jednym z lepszych sposobów na wypromowanie swojej osoby jest publikowanie eksperckich treści związanych w daną profesją. – Wybierz temat, na jaki masz jakąś opinię i któremu możesz nadać unikalną perspektywę, napisz coś o tym, więcej niż tylko raz, i publikuj w różnych usługach online oferujących tworzenie artykułów. – radzi Goldsmith. Ona sama ma znajomą, która pracowała przez ponad 20 lat w różnych szpitalach i pozycjonuje się jako specjalista IT w branży zdrowia. – Gdyby szukała pracy, zalecałabym jej udział w konferencjach branży zdrowia i znalezienie okazji do mówienia na temat zagadnień IT interesujących dla tego rynku (jeśli jest dobrym mówcą), albo dołączenie do stowarzyszenia branży zdrowotnej i pisanie artykułów do newslettera lub na bloga – dodaje.

Przykładowo, administrator systemów IT mógłby pisać artykuły na temat migracji danych do chmury, a deweloper HTML5 dzielić się najlepszymi praktykami. Starsi specjaliści IT mogą pisać o kwestiach związanych z przywództwem lub zarządzaniu projektami.

Ostatnia rada dla pokolenia baby boomers

Niektórzy zalecają zmianę fryzury na taką, która sprawi, że będziesz wyglądać młodziej, ale większość ekspertów odradza takie rozwiązanie. Bycie sobą to jedyny sposób, żeby sprawdzić, czy pasujesz do zespołu i kultury pracodawcy. Nie oznacza to, że zmiana sposobu ubierania się czy fryzury nie wchodzi w grę, ale jak pisał sam Szekspir, „Ważne, bym był szczery z sobą samym”.

- Nie próbuj na siłę wyglądać jak 25-latek, ale zmień coś, np. podkoloruj włosy, zmień fryzurę, wymień garderobę, kup nowoczesne okulary. Dzięki temu rozmowa będzie wiązała się z konkretnymi pytaniami, a nie zastanawianiem się, ile masz lat. Prawdą jest również to, że rzeczywiście będziesz czuł się lepiej, a to sprawi, że będziesz pełen pozytywnej energii, co przełoży się nie tylko na Twój wygląd, ale też wpłynie na całą Twoją osobowość. Będziesz bardziej atrakcyjny i pracodawca chętniej Cię zatrudni – radzi Mattson.

A może zmiana branży?

- Ponad 50% pracujących emerytów chciałoby zmienić zawód. Istnieją strony internetowe dla profesjonalistów, pomagające im w identyfikacji tej drugiej kariery np. strona My Skills, My Future prowadzona przez amerykański Departament Pracy – mówi Matt Ripaldi, starszy wiceprezes w Modis, agencji pracy w branży IT. Poza tym, w sieci i poza nią jest dostępnych wiele miejsc, które wspierają osoby po 50-tce w przebranżowieniu i rozpoczęciu nowej kariery.


TOP 200