Praca w IT: wczoraj, dziś i jutro

Mniej kosztów, więcej doświadczeń

Przez większe firmy outsourcing pracowniczy jest uznawany za rozwiązanie najbardziej opłacalne - finansowo i organizacyjnie. Pracownik z zewnątrz stara się zaś szybko wykonać swoją pracę, zdobyć referencje oraz doświadczenie i przejść do kolejnego projektu. Dla mniejszych firm outsourcing kadr to czasem jedyny sposób na zdobycie potrzebnych kompetencji.

Współpraca ze specjalistami kontraktowymi przynosi również korzyści dla etatowych pracowników firmy. Osoby spoza organizacji wnoszą do niej wiedzę i praktyki znane z wcześniejszych projektów, realizowanych na rzecz różnych firm działających w odmiennych branżach. Choć coraz mocniej słyszalne są głosy krytyki outsourcingu IT, to nie dotyczą one wsparcia ze strony pracowników kontraktowych. Według specjalistów IT Kontrakt, wzrostowy trend popularności outsourcingu kadr związanych z technologiami informatycznymi będzie przybierał na sile przez co najmniej kilka kolejnych lat. Pracownikiem kontraktowym, zaangażowanym na czas realizacji poważnych zmian w środowisku IT może być nawet szef informatyki! "O ile kluczowe stanowiska, np. CIO, obsadzane są nadal pracownikami etatowymi, o tyle coraz częściej duże projekty, nawet o wielomilionowym budżecie, powierzane są wynajmowanym project managerom" - mówi Tomasz Bernecki. "Nie ma co prawda jeszcze praktyki outsourcingu dyrektorów IT, ale jesteśmy i na to przygotowani. Mamy świetnych kandydatów na CIO" - dodaje.

Popularyzacja modelu pracy projektowej, tymczasowej, kontraktowej, wymusi również dalsze zmiany w podejściu do zarządzania i budowania zespołów IT. "Przy tym - wbrew obiegowej opinii - pracownicy kontraktowi wcale nie działają w oderwaniu od reszty organizacji. Powinni więc być traktowani jak pozostali członkowie zespołów projektowych" - stwierdza Tomasz Bernecki. Należy też pamiętać, że przy bardziej rozległych projektach pracownicy kontraktowi wiążą się z daną organizacją nawet na kilka lat.

yższe standardy

Wykorzystanie outsourcingu kadr niesie ze sobą również możliwość wdrożenia we własnej organizacji najlepszych praktyk i sprawdzonych standardów, z powodzeniem wykorzystywanych przez najlepszych. Przedstawiciele firmy IT Kontrakt podkreślają, że ocena potrzeb klienta jest realizowana jeszcze zanim pracownik kontraktowy zostanie oddelegowany do zespołu projektowego.

Wnikliwa, ale szybka analiza pozwala na stworzenie mapy potrzebnych kompetencji, obejmujących umiejętności techniczne i menedżerskie. Dopiero na jej podstawie wybierana jest wąska grupa specjalistów najlepiej odpowiadających potrzebom konkretnego projektu, specyfiki branży i organizacji. Wszyscy pracownicy kontraktowi zaangażowani w realizację projektu pozostają formalnie pracownikami outsourcera. "Równocześnie standardem jest podpisywanie umów, w których gwarantujemy poufność informacji na temat projektu klienta" - przekonuje Marceli Smela.

Widoki na przyszłość

Co czeka rynek pracy w IT za kolejne 20 lat? Na pewno informatyka spowszednieje. Stanie się to jeszcze szybciej niż przez ostatnie dwie dekady. Co w związku z tym zmieni się w firmach, skoro wszystkie zmiany biznesu będą prowadzone przy pomocy zespołu ludzi podnajętych do realizacji konkretnych zadań, a nad poprawnym funkcjonowaniem systemów informatycznych czuwać będą pracownicy zatrudnieni w innych firmach? Jaki los spotka Lokalnego Informatyka? (Jeden z nich jest naszym stałym felietonistą, drugi prowadzi blog na ERPStandard.pl - przyp. red.). Niewykluczone, że ten stanie się po prostu menedżerem ds. koordynacji outsourcingu pracowniczego i obsługi systemów IT. Taki szef IT będzie zapewne musiał doskonale orientować się w architekturze środowiska informatycznego firmy. Prawdziwym fachowcem będzie najpewniej jednak tylko w obszarach kluczowych dla jej działalności. O resztę niech zatroszczą się… pracownicy kontraktowi z firm oferujących outsourcing kadr IT.


TOP 200