Praca na odległość

Jeśli chodzi o infrastrukturę sieciową, dostawcy rozwiązań telekomunikacyjnych oferują dużo więcej ponad standardową architekturę (komputer, modem, linia telefoniczna). Jest wiele możliwości wyboru samej sieci dalekiego zasięgu (Internet, PSTN, sieci komunikacji ruchomej GSM/GPRS), a także technologii dostępowej (nowe rozwiązania oparte na zainstalowanym okablowaniu miedzianym - xDSL, rozwiązania bezprzewodowe itp.). Możliwe są także rozwiązania hybrydowe, w których integruje się różne technologie sieciowe. Są ponadto możliwości tworzenia innowacyjnych usług z użyciem platformy IN (Inteligent Network). Jest więc w czym wybierać.

Praca na odległość

Rys.4 Telepraca przez PSTN - Cisco Systems

Podczas wdrażania jakichkolwiek rozwiązań do telepracy dostawcy zwracają uwagę na dostępne pasmo - dąży się do tego, aby telepracownik mógł korzystać z jak największej oferty usług szerokopasmowych.

Przykłady rozwiązań firmowych

Firma Cisco Systems oferuje trzy kategorie systemów sieciowych obsługujących telepracę. Podstawowe rozwiązanie jest oparte na technologii xDSL (Digital Subscriber Line), pozwalającej wykorzystać posiadaną infrastrukturę kablową przy znacznym poszerzeniu dostępnego pasma. Strukturę takiej architektury przedstawiono na rysunku 2.

Rozwiązanie to zakłada dostęp do Internetu przez DSL (np. przez operatora sieci DSL). Oprogramowanie zapory chroni domową sieć LAN przed nieautoryzowanym dostępem, a oprogramowanie VPN (Virtual Private Network) zapewnia ochronę danych pomiędzy domem a siecią korporacji. W przedstawionym rozwiązaniu zaproponowano wykorzystanie rutera Cisco 827 (ADSL), który poza standardową funkcjonalnością zapewnia obsługę VoIP (Voice over IP), a to z kolei pozwala na zredukowanie kosztów połączeń telefonicznych związanych z wykonywaniem pracy.

Przedsiębiorstwom, które nie wymagają tak wysokich standardów bezpieczeństwa danych, Cisco Systems oferuje ruter SOHO 77. Oprogramowanie VPN po stronie klienta, zaprojektowane w architekturze "cienkiego klienta" (thin client software), funkcjonuje na platformach Windows 95, 98, Me, NT 4.0 oraz 2000. Jest proste w konfiguracji i obsłudze oraz nie ma wysokich wymagań sprzętowych. Zgodnie ze specyfikacją Cisco, przewidziano zastosowanie zapory Cisco Secure PIX. Opisana konfiguracja stanowi pakiet standardowy i można ją rozszerzać o dodatkowe funkcje. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa podstawową zaletą takiego rozwiązania jest łatwość zarządzania oraz redukcja niektórych kosztów dzięki integracji usług (np. telefonia IP). Dla telepracowników z kolei atutem jest dostęp szerokopasmowy oraz wszechstronność środowisk pracy. Niestety, za luksus trzeba płacić, tak więc z finansowego punktu widzenia instalacja takiego systemu jest sporą inwestycją (zwłaszcza gdy pracownicy nie mają dostępu przez DSL).

Kolejne rozwiązanie Cisco Systems wykorzystuje dostęp przez operatorów sieci kablowych, co nie zapewnia tak szerokiego pasma, jak systemy DSL, jednak uzyskiwane przepływności są znacznie wyższe niż w połączeniach typu dial-up. Na rysunku 3 przedstawiono ideę takiego systemu.

Podobnie jak w rozwiązaniu z DSL, po stronie telepracownika jest instalowany ruter z zaporą oraz oprogramowaniem do obsługi tunelowania VPN. Dodatkowe wyposażenie to modemy pozwalające zestawić połączenie (lub rozwiązania zintegrowane). Zastosowano ruter Cisco uBR900. Cechy takiego rozwiązania są (z wyjątkiem dostępnej przepustowości) identyczne jak w systemach wykorzystujących DSL.

Ostatnim ze standardowych rozwiązań oferowanych do telepracy przez Cisco Systems jest połączenie pracownika z siecią firmy przez sieć PSTN (ISDN). Taką architekturę trzeba wdrożyć wszędzie tam, gdzie nie jest możliwe zapewnienie dostępu przez DSL lub sieć kablową. Rysunek 4 przedstawia koncepcję takiej infrastruktury.

Praca na odległość

Rys.5 Koncepcja mobilnego biura - Alcatel

Podstawowym elementem jest tu Cisco 800 ISDN Router. Połączenia dial-up umożliwiają transmisję danych pomiędzy centralą firmy a telepracownikiem. Rozwiązanie oparte na ISDN może wykorzystywać lub nie wykorzystywać VPN - w zależności od żądanego poziomu bezpieczeństwa. Jest ono zdecydowanie najprostsze, ma jednak swoje wady - przede wszystkim znaczne ograniczenie pasma w stosunku do pozostałych rozwiązań. Niemniej jest to dobre rozwiązanie do średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza jeśli telepraca polega na okresowym przesyłaniu wyników do centrali firmy bez stosowania multimediów.


TOP 200