Pożyczki sąsiedzkie XXI wieku

Od pewnego czasu w sieci funkcjonują społecznościowe serwisy pożyczkowe. Czy wypełniają niszę na rynku finansowym powstałą w wyniku rozwoju Internetu?

Od pewnego czasu w sieci funkcjonują społecznościowe serwisy pożyczkowe. Czy wypełniają niszę na rynku finansowym powstałą w wyniku rozwoju Internetu?

Po boomie na serwisy społecznościowe i aukcyjne, w Internecie pojawił się kolejny rodzaj usług - społecznościowe serwisy pożyczkowe, które kojarzą chętnych do udzielania pożyczek z tymi, którzy potrzebują gotówki i umożliwiają im dokonanie transakcji w Internecie.

Nowe kanały bankowości

Przedstawiciele trzech działających na polskim rynku serwisów pożyczek społecznościowych - Kokos.pl, Monetto.pl i Finansowo.pl - zgodnie przyznają, że nie konkurują z bankami i instytucjami parabankowymi. Przynajmniej na razie. "Serwis powstał jako alternatywa dla osób, które chcą szybko pożyczyć niewielkie kwoty na najbardziej pilne potrzeby" - tłumaczy Sebastian Ptak, dyrektor zarządzający w Blue Media, która jest właścicielem Kokos.pl. Również przedstawiciele serwisu Monetto.pl zapewniają, że obszar, w którym działają społecznościowe serwisy pożyczkowe to - w chwili obecnej - nowy segment rynku, nastawiony na osoby, które poszukują tanich i szybkich pożyczek, a nie mogą się o nie ubiegać w banku, bądź osoby, które poszukują pożyczek tańszych niż w banku.

"Nie konkurujemy z bankami pod względem skali, ale skupiamy podobną grupę odbiorców. Nasi użytkownicy szukają alternatywy dla kredytów gotówkowych oferowanych przez bankowość tradycyjną" - zauważa Paweł Moczulski, Project Manager w firmie Kreativ, która jest właścicielem Finansowo.pl. I mają znaleźć ją w Internecie, który stał się bardzo popularnym kanałem komunikacyjnym, szczególnie wśród młodych ludzi. "Chcemy, aby nasz serwis stał się nowoczesną instytucją finansową, której sukces będzie opierał się na budowaniu trwałej społeczności wśród znajomych i przyjaciół. Uważamy, że współczesnej bankowości potrzebne są kanały, którymi można dotrzeć do ludzi młodych, przyzwyczajonych do korzystania z Internetu oraz potrafiących w pełni wykorzystać jego możliwości" - dodaje.

Dlatego też serwisy pożyczek społecznościowych nawiązują współpracę z innymi podmiotami na rynku internetowym, których grupa docelowa jest podobna, a których usługi mogą się wzajemnie uzupełniać. Wśród nich mogą znaleźć się serwisy aukcyjne, społecznościowe, porównywarki cen, sklepy internetowe. Na razie Monetto.pl zostało strategicznym partnerem naszej-klasy.pl, zyskując dostęp do milionów aktywnych użytkowników portalu, natomiast Finansowo.pl współpracuje z Wykop.pl. Społecznościowe serwisy pożyczkowe wykorzystują Internet i nowoczesne technologie nie tylko do pozyskiwania nowych użytkowników i budowania sieci powiązań pomiędzy różnymi serwisami internetowymi. W ramach wykorzystania nowoczesnych kanałów komunikacji Monetto.pl wykorzystuje m.in. komunikatory i LiveChat. "W niedalekiej przyszłości chcielibyśmy usprawnić rolę komunikatów SMS jako skutecznego kanału komunikacji z użytkownikami" - mówi z kolei przedstawiciel serwisu Finansowo.pl.

Więcej i bezpieczniej

Pożyczki sąsiedzkie XXI wieku

Społecznościowe serwisy pożyczkowe w liczbach

Oprócz poszerzenia kanałów komunikacji z użytkownikami, serwisy social lending wykorzystują nowoczesne mechanizmy technologiczne do podniesienia bezpieczeństwa dokonywanych za pośrednictwem serwisu transakcji. Monetto.pl wykorzystuje mechanizm sztucznej inteligencji, który pozwala inwestorom sprawdzać pożyczkobiorców. Służy on przede wszystkim wyeliminowaniu zaciągania pożyczek w celu wyłudzeń przez osoby z rodziny, tego samego miejsca zamieszkania, pracy (tzw. spółdzielnie pożyczkowe), bądź tych samych użytkowników na różnych portalach ukrywających zaciągnięte zobowiązania. Mechanizm uniemożliwia także próby podszywania się pod innych użytkowników, gdyż bada i analizuje zachowania użytkownika w serwisie, ścieżki odwiedzin, składnie językowe.

Na razie działające na polskim rynku internetowym serwisy pożyczek społecznościowych nastawione są na zdobycie zaufania internautów i budowanie społeczności zainteresowanej niewysokimi, krótkoterminowymi pożyczkami, udzielanymi przez Internet. Nie wykluczają jednak, że - tak jak w przypadku ich zagranicznych odpowiedników - serwisy te przekształcą się z portali społecznościowych w pewnego rodzaju instytucje finansowe. Stąd nacisk kładziony przez serwisy na bezpieczeństwo transakcji, a jednocześnie systematyczne zwiększanie kwot, jakie mogą pożyczać inwestorzy. "Już teraz inwestorzy mogą liczyć na spore zyski. Na portalu można bowiem zainwestować łącznie aż 200 tys. zł i zamierzamy znacząco zwiększyć ten limit" - mówi Łukasz Banach, prezes zarządu spółki Prender, która stworzyła Monetto.pl. Serwis ten znacznie poszerzył ostatnio pakiet narzędzi służących do weryfikacji kredytobiorców i zabezpieczenia pożyczki, wprowadzając weryfikację telefoniczną, ubezpieczenie pożyczki i sprawną windykację. Stosowane mechanizmy pozwalają też serwisom obniżać liczbę niespłacanych pożyczek.

Kryzys finansowy sprzymierzeńcem

Może się więc okazać, że w przyszłości społecznościowe serwisy pożyczkowe zrobią niemałe zamieszanie na ewoluującym rynku finansowym. Jak zauważa Łukasz Banach, w miarę rozwoju rynku internetowe pożyczki bezpośrednie będą w pierwszej kolejności konkurencją dla instytucji parabankowych, np. firmy Provident, a później banków. Czy w budowaniu zaufania i pozyskiwaniu nowych pożyczkobiorców i inwestorów może pomóc im obecna, niepewna sytuacja na giełdzie i rynku finansowym? Sebastian Ptak uważa, że obecne już zapowiedzi i praktyki zaostrzenia warunków przyznawania kredytów mogą wpłynąć na zwiększenie liczby osób zainteresowanych pożyczkami społecznościowymi, zwłaszcza w przypadku niewielkich, a istotnych dla gospodarstw domowych sum. "Nie zauważyliśmy jeszcze zmian. Jednak przy długotrwałym załamaniu rynku finansowego idea social lending z pewnością zyska na popularności" - konkluduje Paweł Moczulski.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200