Powrót do podstaw

John Chambers, prezes i dyrektor wykonawczy Cisco Systems, otwierając doroczną październikową konferencję firmową $Networkers$ w Kopenhadze, oświadczył, że mimo utrzymującej się dekoniunktury na rynku IT widzi powody do optymizmu: $Osiemnaście miesięcy temu zdaliśmy sobie sprawę, że trzeba będzie walczyć z recesją. Dziś jestem optymistą - taka walka wymusza powrót do podstaw, a ja w tym widzę naszą szansę. Powrót do podstaw to przede wszystkim produktywność, a także marka (brand), kultura i talent ludzi$.

Według Cisco kluczem do uzyskania trwałej produktywności jest sieć, a model biznesu przyszłości to wirtualna sieciowa organizacja (Networked Virtual Organisation, NVO). Chambers powołał się w swoim wystąpieniu na rezultaty badań nad wpływem sieci na produktywność przedsiębiorstwa przeprowadzone przez University of Berkley/Brookings Institute w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii. Wynika z nich, że w ciągu tej dekady (do końca 2010 r.) wzrost produktywności uzyskany dzięki wykorzystaniu sieci w działalności gospodarczej firmy wyniesie 30 proc.

Chambers przytoczył tu przykład Cisco. Oszczędności firmy w roku finansowym 2002 płynące z wykorzystania możliwości aplikacji internetowych wyniosły: w zakresie zarządzania kontaktami z klientami (CRM) prawie 900 mln USD, zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) - 247 mln USA, a w zakresie szkoleń (e-learning) - 133 mln USD. Sukcesem okazał się pomysł akademii sieciowych Cisco, czyli szkoleń prowadzonych w Internecie - obecnie na całym świecie działają 10 134 akademie w 148 krajach, a liczba studentów wynosi 286 tys.

Zobacz również:

  • Nowości zaprezentowane na Red Hat Summit 2022

Recepta Cisco na recesję to produktywność, działania na wszystkich dostępnych rynkach i innowacje technologiczne. Niemniej ważne pozostają orientacja na klienta (zgodnie z dewizą: sukces klienta moim sukcesem), reagowanie na zmiany na rynku, koncentracja na rosnących rynkach, oferowanie rozwiązań end-to-end, wykorzystanie przewagi nad konkurencją.

Mark de Simone, wiceprezes regionu EMEA, zaprezentował ideę Networked Virtual Organization (NVO), organizacji wykorzystującej w prowadzeniu biznesu wszelkiego rodzaju sieci, których rdzeniem jest Internet. Korzyści z wdrożenia modelu NVO, czyli uruchomienia procesów sieciowych, to przede wszystkim oszczędności finansowe (m.in. mniejsze wydatki na podróże służbowe) oraz większa efektywność działania (zredukowany czas realizacji procesów biznesowych).

Cisco przewiduje zastępowanie technologii FrameRelay/ATM przez MPLS, dial-in i DSL przez Ethernet/Wireless LAN/LRE/VPN, telefonii tradycyjnej PBX przez telefonię IP oraz sieci SAN przez systemy Storage Networking. Prognozuje także "odświeżenie" technologii w zakresie przełączania i rutingu, tzn. wprowadzenie technologii 1GigE, 10GigE, mechanizmy gwarancji jakości usług QoS (Quality of Service), bezpieczeństwa i dostępności. Nastąpi też rozwój produktów do przełączania Ethernetu w sieciach metropolitalnych MAN, konieczny dla zlikwidowania wąskiego gardła, jakim jest obecnie mała szerokość pasma na styku sieci LAN-MAN. Cisco oferuje takie rozwiązania pod nazwą Cisco Metro Ethernet Switching.

Jednocześnie Cisco dostrzega nowe możliwości działania firm-usługodawców w dziedzinach, takich jak: wideo na żądanie, transmisja telewizyjna, wideokonferencje, VoIP, wirtualne sieci prywatne czy dostęp do pamięci masowych. Źródłem nowych przychodów stanie się "mobilny Internet" - inteligentna platforma dostarczania zaawansowanych usług szerokopasmowych przez dowolne medium dostępu (Wireless LAN 802.11, Cable TV, xDSL, Ethernet oraz UMTS, GPRS i GSM). Mobilny Internet może działać wszędzie: na lotnisku, w samolocie, siedzibie firmy, mieszkaniu pracownika, centrum konferencyjnym, kawiarni, hotelu, pociągu itp.

W tegorocznej konferencji Networkers wzięło udział ponad 3 tys. uczestników. Po raz drugi organizatorzy wybrali Kopenhagę, m.in. dlatego, że miejscowe centrum kongresowe Bella Center jest wyposażone w infrastrukturę AVVID (Architecture for Voice, Video and Integrated Data) - kompleksowy system telefonii IP stworzony przez Cisco. Na potrzeby uczestników konferencji zorganizowano hotspots z bezprzewodowym dostępem do Internetu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200