Powolna adopcja

Nieliczni pionierzy bankowości internetowej w Polsce wdrażają własne rozwiązania.

Nieliczni pionierzy bankowości internetowej w Polsce wdrażają własne rozwiązania.

Firmy informatyczne, oferujące komercyjne rozwiązania bankowości elektronicznej, mają nadzieję, iż jest to jedynie stan przejściowy. Powszechny Bank Gospodarczy (obecnie Pekao SA) i Pierwszy Polsko-Amerykański Bank w Krakowie, chociaż samodzielnie zbudowały bądź budują swoje rozwiązania internetowe, współpracują jednak z firmami informatycznymi, mającymi systemy internetowe we własnej ofercie (PPAB - Elba CSB; PBG - Softbank). Dość płynne są więc różnice między tym, co własne, a tym, co komercyjne.

Zdaniem przedstawicieli firm, oferujących rozwiązania dla sektora finansowego, bankowość internetowa jest tylko jednym z elementów całej bankowości elektronicznej - masowej obsługi klientów bez potrzeby ich fizycznej obecności w siedzibie banku. Do tego potrzebny jest jeden system wyposażony w różne interfejsy, w tym także internetowy. "Jego zbudowanie jest zbyt dużą inwestycją, by bankom opłacało się podejmować ją samodzielnie" - twierdzi Daniel Wajman, dyrektor projektu w Softbanku.

Warszawska firma oferuje system NetBank Web. Prace nad jego przygotowaniem trwały prawie rok. Mimo kilkumiesięcznej dostępności na rynku tego produktu, żaden z banków nie zdecydował się na razie na jego wdrożenie, podobnie jak w przypadku systemu Elba24 oferowanego przez firmę Elba CSB (obecnie ComputerLand), który jest dystrybuowany wraz z pięcioma aplikacjami klienta.

Wśród nich jest moduł NetTEL, napisany w Javie, do realizacji przez Internet podstawowych operacji na rachunkach.

Przedstawiciele Elba CSB twierdzą, że banki w Polsce zwlekają z uruchomieniem usług świadczonych przez Internet, czekając na wzrost zainteresowania konsumentów wykorzystaniem tego medium. Dotychczasowy wzrost liczby klientów elektronicznego oddziału uruchomionego przez Powszechny Bank Gospodarczy (obecnie ComputerLand) jest znacznie mniejszy od pierwotnych oczekiwań dyrekcji banku. Pomóc w tym może odpowiednia akcja informacyjna.

Elba CSB uruchomiła w Internecie "edukacyjny bank internetowy", za pomocą którego można sprawdzić, jak od strony klienta wygląda obsługa wirtualnych operacji (http://homeb.elbacsb.com.pl/nettel). Podobny system uruchomił też Kredyt Bank PBI (http://edubank.kredytbank.com.pl).


TOP 200