Pouczający eksport

Warszawski IMPAQ realizuje na zamówienie NCR projekt przystosowania jego systemu kasowego do wymagań rynku anglosaskiego.

Warszawski IMPAQ realizuje na zamówienie NCR projekt przystosowania jego systemu kasowego do wymagań rynku anglosaskiego.

W siedzibie warszawskiej firmy IMPAQ można obejrzeć prototyp nowego urządzenia: kasy sklepowej z dwoma monitorami - dla kasjera i klienta. Na ekranie klienta, wykorzystującym przeglądarkę internetową, jest wyświetlana dokładna informacja o tym, jaki towar jest na bieżąco rejestrowany, ile kosztuje, jakie są z nim związane promocje ewentualnie dodatkowe oferty lub informacje. Prawdopodobnie w żadnym sklepie ani supermarkecie w Polsce długo jeszcze nie zobaczymy tego rodzaju rozwiązań. Na razie klienci w Polsce o prowadzonych promocjach są informowani za pomocą gazetek lub plakatów przy wejściu do sklepu. Cena na wywieszkach przy towarach często nie zgadza się z ceną odczytywaną przez kasy, a patrząc na wyświetlacz przy kasie trudno się zorientować, jaki towar jest aktualnie wczytywany, ile i na jaką sumę już zakupiono towarów, nie wspominając o informacjach o promocjach czy saldzie na karcie stałego klienta. Dopóki supermarkety w naszym kraju będą traktowane jak dobrodziejstwo kapitalizmu, sposób na spędzanie wolnego czasu i cel niedzielnych wypraw, dopóty zapewne nie zostaną postawione im tak wygórowane żądania w dziedzinie obsługi klientów, jak w Irlandii czy Wlk. Brytanii.

"Specyfikacja funkcjonalna dotycząca tego systemu sporządzona przez naszego zleceniodawcę nie była dla nas szokiem. Mieliśmy już wyobrażenie o możliwościach systemów kasowych z wcześniejszej współpracy z NCR. Przyznam jednak, że spotkania z przyszłym użytkownikiem tego oprogramowania, irlandzką siecią detaliczną Superquinn, rzeczywiście stanowiły dla nas ciekawe wyprawy w świat niespotykanego wręcz szacunku zarówno dla klienta, jak i własnych pracowników" - mówi Lech Bażyński, szef projektu w firmie IMPAQ. Przywykliśmy o projektach informatycznych na eksport mówić jedynie w kategoriach finansowych, rozważając szansę sprzedaży usług programistycznych. Tymczasem często bywa to podróż do nieco innej cywilizacji, innej kultury biznesu i innych stosunków międzyludzkich. Dopiero wtedy widać do jakich praktycznych zastosowań może służyć informatyka.

Handel po anglosasku

Produkt wykonany na zlecenie NCR - system AS@R Millenium (Advanced Store@Retail) - nie jest nowością na europejskim rynku. Jego poprzednik, system MTX, działał na ponad 20 tys. stanowisk kasowych w wielu krajach Europy, Azji, Afryki. Rynek krajów anglosaskich jest jednak znacznie bardziej wymagający niż innych państw europejskich. NCR podjął decyzję o dostosowaniu swojego oprogramowania do tych wymagań. Szwajcarsko-polska firma IMPAQ zdobyła kontrakt na rozwój tego systemu przede wszystkim dzięki temu, że sprawdziła się już podczas kilkuletniej współpracy z NCR. Jej partnerzy uwierzyli, że polscy programiści są w stanie wykonać zadanie, a szefowie projektu tak zorganizować pracę, aby była wykonana na czas i zgodnie ze specyfikacją. Ponadto uznano, że zaangażowanie zewnętrznej firmy do wykonania tego projektu jest lepszym rozwiązaniem niż tworzenie kolejnego własnego zespołu. Klienci NCR, przedstawiciele sieci sklepów Superquinn, przyjechali do Polski, aby przekonać się, jakim potencjałem dysponuje polski wykonawca oprogramowania.

Specyfikacja wymagań, która trafiła do Polski w marcu 2000 r., była sporządzona wspólnie przez NCR i Superquinn po serii badań i analiz marketingowych. Bazowała również na doświadczeniu NCR, jako dostawcy rozwiązań dla sektora sprzedaży detalicznej.

Charakterystyczne dla biznesu anglosaskiego jest życzliwe podejście do potencjalnego klienta, spełnianie jego oczekiwań, ułatwianie mu zakupów oraz dążenie do zatrzymania go, np. poprzez programy lojalnościowe, promocje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200