Potrzeba więcej konsultacji

Od początku roku wszyscy pracownicy dawnego PWC Consulting Poland (PWCC) - w sumie 106 osób - stali się pracownikami IBM Polska. Do zespołu dołączyło jeszcze kilkunastu konsultantów wcześniej zatrudnionych w IBM.

Od początku roku wszyscy pracownicy dawnego PWC Consulting Poland (PWCC) - w sumie 106 osób - stali się pracownikami IBM Polska. Do zespołu dołączyło jeszcze kilkunastu konsultantów wcześniej zatrudnionych w IBM.

Aleksander Kwiatkowski, szef działu IBM Business Consulting Services

Aleksander Kwiatkowski, szef działu IBM Business Consulting Services

Na tej bazie powstał dział IBM Business Consulting Services (IBM BCS). Jego szefem został Aleksander Kwiatkowski, dawniej partner zarządzający PWC Consulting Polska. Utworzenie działu jest wynikiem dokonanego w ub.r. globalnego przejęcia przez IBM działu konsultingu PricewaterhouseCoopers. Wartość transakcji wyniosła 3,5 mld USD.

Dział strategiczny

IBM Polska stał się jednocześnie właścicielem, zatrudniającej ok. 150 osób krakowskiej spółki BPO (PWC BPO). Świadczy ona usługi outsourcingowe na potrzeby wschodnioeuropejskich oddziałów jednego z międzynarodowych koncernów. Nazwy klienta firmy nie chciały ujawnić.

Dział BCS funkcjonuje niezależnie od głównego działu usługowego IBM - Global Services. W Polsce zatrudnia 230 osób i świadczy usługi ściśle związane z technologią IBM. W ofercie nowo utworzonego Business Consulting Services znajdą się usługi mniej powiązane z technologią, m.in. doradztwo strategiczne, zarządzanie zmianą, reinżynieria procesów i wdrożenia aplikacji. Zgodnie ze strategią IBM do 2006 r. zatrudnienie obu działów usługowych ma być podwojone. Obecnie łącznie zatrudniają one w Polsce 360 osób (bez krakowskiego PWC BPO).

Do tej pory konsekwencje przejęcia PWCC przez Big Blue nie są odczuwalne na rynku, choć - wg przedstawicieli IBM - dział Business Consulting Services bierze już udział w kilku dużych przetargach. Niewykluczone że dzięki pozyskaniu nowych zasobów polski oddział IBM stanie się bardziej aktywny w przetargach informatycznych w administracji. Na tym polu HP, główny konkurent IBM Polska, mocno zdystansował rywala, aby przypomnieć tylko niedawne duże projekty na budowę systemu wydawania spersonalizowanych dowodów osobistych czy głośny IACS.

Na świecie przejęcie PWC Consulting pozwoliło zwiększyć przychody działu usług o 17%, tj. do 10,6 mld USD. Gdyby nie wchłonięcie części PWC, przychody działu usług IBM spadłyby o 1%, tj. do ok. 9 mld USD. Polski oddział PWC Consulting nie ujawniał wyników finansowych. Przychody działu usług IBM Polska w 2001 r. wyniosły 220 mln zł. W tym samym okresie HP Services Polska osiągnął obroty na poziomie 820 mln zł (łącznie z działem usług Compaq Computer).

Na razie byli pracownicy PWC Consulting Polska pracują w tych samych biurach, co przed przejęciem. W drugiej połowie roku dołączą do nowych kolegów z IBM Polska.

Zmiana myślenia

Rok 2002 upłynął pod znakiem intensyfikowania przez największych producentów sprzętu (HP, Sun Microsystems, IBM, Dell) działań mających na celu zwiększenie udziału sprzedaży usług w ogólnych przychodach. "Tendencja do rozszerzania działalności w kierunku usług jest od kilku lat wspólna dla wszystkich największych producentów sprzętu. Im większa firma, tym wcześniej zaczęła iść w tym kierunku. Sprzedaż sprzętu bowiem systematycznie spada, a przychody z usług rosną w szybkim tempie" - wyjaśnia Wojciech Zaremba, szef usług w Sun Microsystems Polska. Obecnie na usługi przypada 1/3 przychodów Suna w Polsce, podczas gdy jeszcze pięć lat temu było to zaledwie kilka procent.

Spośród 100 osób zatrudnionych w polskim oddziale Suna w dziale usług pracuje 40. Firma nie zajmuje się wdrożeniami systemów ERP ani konsultingiem biznesowym, koncentrując się na rozszerzaniu usług związanych z własną technologią, przede wszystkim przy okazji budowy centrów danych. Innym kierunkiem rozwoju jest implementacja infrastruktury umożliwiającej prowadzenie projektów internetowych oraz pewne formy outsourcingu, związane ze zdalnym zarządzaniem - z wykorzystaniem kontraktów SLA - infrastrukturą należącą do klienta.

Działalność usługową rozwija także Siemens. Spółka Siemens Business Services, należąca do wielkiego koncernu, niedawno wygrała przetarg na obsługę IT polskiego oddziału firmy ubezpieczeniowej Prumerica. Firma oferuje serwis sprzętu PC, bankomatów i kas fiskalnych, wdrożenia ERP i projekty związane z budową systemów bezpieczeństwa. "Rynek usług jest głębszy niż rynek sprzętu. Coraz trudniej jest odpowiedzieć na pytanie klienta, dlaczego właściwie miałby zwiększać wydatki na infrastrukturę. Tymczasem bez usług utrzymanie posiadanych zasobów jest niemożliwe. Wyraźnie rośnie zainteresowanie outsourcingiem, który na dojrzałych rynkach może być sposobem na obniżenie kosztów" - komentuje Paweł Żak, szef Siemens Business Services Polska.

Koniec fuzji z Rational Software

IBM zakończył przejęcie Rational Software, producenta narzędzi do modelowania aplikacji, który stał się częścią IBM Software Group. Wartość transakcji ogłoszonej jesienią ub.r. wyniosła 2,1 mld USD.

Rational Software ma w ofercie narzędzia programistyczne dla technologii Java, IBM WebSphere i Visual Studio .Net Microsoftu.

Mimo przejęcia przez IBM, produkty Rational Software będą oferowane pod ich dotychczasową marką, podobnie jak rozwiązania firm Lotus i Tivoli przejętych w przeszłości przez IBM. W Polsce przedstawicielem Rational Software pozostaje firma Premium Technology.


TOP 200