Poszukiwane kompetencje
- Piotr Waszczuk,
- 30.11.2011
To od wiedzy i umiejętności pracowników zależy potencjał oprogramowania biznesowego w firmie. Warto więc położyć nacisk na kompetencje pozwalające lepiej wdrożyć, a później wykorzystać systemy klasy ERP, CRM czy BI.
Z systemów wspierających zarządzanie korzysta coraz szersze grono pracowników. Jednak o ile od ich szeregowych użytkowników oczekuje się wiedzy biznesowej, tak osoby zaangażowane we wdrożenie, utrzymanie lub rozwój takich narzędzi winny posiadać znacznie szersze kompetencje. Kluczowa dla powodzenia projektu wdrożeniowego oraz dalszego wykorzystywania oprogramowania niezależnie od jego rodzaju jest znajomość specyfiki prowadzonego biznesu. Do zespołu zaangażowanego we wdrożenie i rozwój środowiska aplikacyjnego powinni się więc zaliczać pracownicy pionów biznesowych. Także ich kompetencje z pogranicza IT i biznesu warunkują powodzenie całego wdrożenia.
Biznes przede wszystkim
Przebieg i ostateczny efekt projektu wdrożeniowego w dużej mierze warunkuje jakość zespołu stworzonego na jego potrzeby. Warto więc zadbać, aby w działania związane z uruchomieniem systemu biznesowego zaangażować jak najlepszych ludzi tak z organizacji, jak i spoza niej. "Najbardziej pomocną i jednocześnie najbardziej deficytową umiejętnością pracowników zaangażowanych w projekt wdrożenia systemu ERP jest szersze spojrzenie na organizację i gotowość do wykraczania poza wąsko rozumiany zakres własnych obowiązków. Można to także określić jako współodpowiedzialność za projekt" - twierdzi Michał Kunze, kierownik Biura Projektów w firmie BCC.
Zobacz również:
Według niego, cenni są specjaliści, który potrafią samodzielnie wychwycić braki w specyfikacji, nawet jeśli nie leży to w obszarze ich typowych obowiązków. Zazwyczaj to na barkach pracowników pionów biznesowych spoczywają m.in. kwestie związane ze szczegółowym precyzowaniem wymagań względem budowanego systemu. "W projektach wdrożeniowych pomocne okazują się osoby, które charakteryzuje analityczne podejście do obowiązków. Mam na myśli osoby, które czytają specyfikację wymagań biznesowych ze zrozumieniem i interpretują je w sposób logiczny. Zadają pytania, jeśli czegoś nie rozumieją, a nie tylko interpretują materiały dosłownie" - mówi Michał Kunze.
Michał Kunze, kierownik Biura Projektów w firmie BCC