Poseł w bibliotece

Bazy danych Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu

W połowie 1993 r. Ośrodek Informatyki uzyskał od Kongresu Stanów Zjednoczonych podstawową wersję systemu TOPIC - oprogramowania służącego do budowy i obsługi pełnotekstowych baz danych. We współpracy z firmą Verity, producentem systemu, zmieniono wiele jego elementów, przystosowując do lokalnych potrzeb, zwłaszcza w zakresie lokalizacji. Dziś system w łatwy i szybki sposób pozwala na hasłowe przeszukiwanie dokumentów. Nowa wersja TOPIC-a wyposażona została w serwer internetowy. Dzięki temu bazy TOPIC-owe dostępne będą za pomocą przeglądarek World Wide Web.

Historycznie pierwszą TOPIC-ową bazą danych Kancelarii Sejmu jest baza gromadząca pełne teksty wystąpień posiedzeń plenarnych. Kolejną bazą, opartą na produkcie Verity, jest zbiór tekstów z posiedzeń komisji sejmowych.

TOPIC jest także wykorzystywany dla potrzeb podkomisji analizującej pod względem legislacyjnym ijęzykowym tekst projektu nowej konstytucji. Pełnotekstowy system bazodanowy znacznie ułatwia ujednolicenie tekstu przyszłej ustawy zasadniczej i zachowanie jednorodnych schematów językowych.

Ośrodek Informatyki przygotowuje także wiele baz pomocniczych, gromadzących informacje dostarczane z zewnątrz pocztą elektroniczną. W Kancelarii Sejmu - w sieci lokalnej - publikowane są informacje gromadzące np. poufne biuletyny NATO. Zastosowany TOPIC pozwala śledzić w czasie rzeczywistym internetowe bazy danych i w chwili pojawienia się nowych informacji na bieżąco dołączać je do odpowiedniej bazy sejmowej. Ta część TOPIC-a funkcjonuje w języku angielskim. System pozwala bowiem zbudować dwujęzyczne tablice, umożliwiające obsługę baz obcojęzycznych.

Nową inicjatywą Kancelarii Sejmu jest projekt systemu informacji o prawie. Na podstawie porozumienia zawartego z Urzędem Radu Ministrów dane do systemu wprowadzać będą obie strony. Już ok. 20 lat temu Kancelaria Sejmu rozpoczęła prace nad Centralnym Rejestrem Aktów Normatywnych, zbiorem informacji gromadzącym akty prawne od roku 1918 do czasów obecnych. System jest aktualizowany na bieżąco i zawiera ok. 65 tys. aktów prawnych, w tym ok. 14 tys. obowiązujących.

System informacji o prawie będzie się składał z trzech elementów: tekstu aktu prawnego, opisu strukturalnego (tytuł, numer, data uchwalenia) oraz obrazu przepisu w formie, jaka dostępna jest w Dzienniku Ustaw. Elementy pełnotekstowe realizowane będą za pomocą TOPIC-a, pola strukturalne utworzone zostaną za pomocą bazy relacyjnej, zaś obraz dokumentu dostępny będzie w formacie PDF firmy Adobe. Użytkownicy będą w stanie wyszukiwać akty normatywne po polach strukturalnych bądź pełnotekstowo. Obecnie kartoteka rejestru aktów prawnych udostępniana jest na dyskietkach (uaktualniana co trzy miesiące). W przyszłości przewidziana jest wersja na CD-ROM.

Według Zbigniewa Jabłońskiego, dyrektora Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu, TOPIC pozwolił znacznie przyspieszyć przygotowanie wielu raportów. "Przed wdrożeniem TOPIC za pomocą klasycznych metod przygotowanie raportu na temat wszystkich wystąpień poselskich na dany temat podczas posiedzeń plenarnych zajmowało tygodnie. Zaangażowanych w tę pracę było wiele osób. Dziś trwa to praktycznie kilka minut. Zbigniew Jabłoński twierdzi, iż głównym problemem, jaki napotyka ośrodek wykorzystując TOPIC, jest to, iż Kancelaria Sejmu posiada jedyną instalację tego systemu w Polsce.

Ośrodek Informatyki Kancelarii Sejmu korzysta także z innych systemów bazodanowych, takich jak Sapiens i Ingress.


TOP 200