Portale i eksploracja danych w systemach e-commerce
- Józef Muszyński,
- 01.06.2001
Jasmine Portal Computer Associates, korzystając z eksploracji danych, może automatycznie reagować na zmiany zachowań klientów obserwowane w portalu, bez potrzeby oczekiwania na raporty sprzedawców lub kwestionariusze kupujących. Jasmine jest rozwiązaniem opartym na Javie, zapewniającym personalizowaną informację gromadzoną z rozmaitych źródeł. Infrastruktura tego rozwiązania zawiera predykcyjne możliwości zarządzania, ukryte w mechanizmach Neugents, dostarczające profili personalnych. Osoby uzyskujące dostęp do portalu przez Internet zdobywają personalizowane informacje, jakich potrzebują i jakie zostały odkryte przez technikę eksploracji Jasmine.
Z kolei Data Mining Suite firmy Oracle poszukuje powiązań ukrytych w korporacyjnych danych biznesowych, zapewniając informacje niezbędne dla wysoko personalizowanych relacji z klientami. Oracle przygotowuje także nowy standard, oparty na XML, o nazwie PMML (Predictive Model Markup Language). PMML ma umożliwić wymianę informacji i kontekstu informacji pomiędzy oprogramowaniem eksploracji danych różnych firm. Obecnie informacje z jednej aplikacji eksploracji danych są niedostępne dla innych, ponieważ brak jest standardu wymiany takich informacji.
Kopalnie wiedzy i technologia web-to-host
E-biznes jest właściwie integracją podstawowego systemu biznesowego z technologią webową, pozwalającą na prowadzenie biznesu przez intrasieci, Internet czy ekstranet. Podstawą tak rozumianego e-biznesu są olbrzymie pokłady informacji "zalegające" sieci korporacyjne. Olbrzymia część tych informacji jest przechowywana w systemach hostowych. Są one dostępne w sposób tradycyjny dla wykwalifikowanych specjalistów IT oraz posiadających odpowiednią wiedzę pracowników z różnych działów firmy (obsługi klienta, księgowości czy kadr). Technologia Web-to-host ułatwia dostęp do tych informacji, sprowadzając go do kliknięcia łącznika na przeglądarce, poszerzając tym samym grono użytkowników mających bezpośredni dostęp do potrzebnej im informacji po niskich kosztach. Tę nową grupę użytkowników można generalnie podzielić na trzy kategorie:
Wszystkie te kategorie użytkowników mogą odnieść potencjalne korzyści z dostępu do informacji będącej w gestii firmy. Jednakże w tym miejscu istnieje potrzeba zagwarantowania im intuicyjnego interfejsu w celu uniknięcia kosztownego i czasochłonnego szkolenia. Można to osiągać bez przeprogramowywania całych aplikacji czy systemów zaplecza informacyjnego. Koszty wdrożenia i kłopoty z tym związane to kolejny problem. Uaktualnianie oprogramowania to zazwyczaj 55 proc. kosztów własnych utrzymania desktopów. W miarę jak rośnie liczba użytkowników, koszty te rosną wykładniczo. Najlepszym rozwiązaniem, które tu się narzuca, to zastosowanie technologii webowej do rozprowadzania i uaktualniania aplikacji.
W tym miejscu nie sposób pominąć kwestii bezpieczeństwa. Umożliwiając użytkownikom zewnętrznym dostęp do informacji w systemach hostowych, trzeba się liczyć ze znaczącym wzrostem zakresu kontroli dostępu, uwierzytelniania i szyfrowania. Dostawcy pakietów web-to-host rozwiązują ten problem w różny sposób: wbudowując funkcje ochrony do pakietów lub zdając się na rozwiązania niezależne, zapewniające bezpieczeństwo i integralności danych uzyskiwanych z systemów hostowych. Ochrona powinna być częścią rozwiązania finalnego.
Dostępne są różnorodne technologie web-to-host, ukierunkowane przeważnie na kategorie użytkowników. Wykorzystując zalety webowych mechanizmów automatycznego rozprowadzania aplikacji, można kontynuować linię tradycyjną, mając na uwadze doświadczonych użytkowników, wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie narzędziowe. Ochrona w tym przypadku nie jest problemem, jako że zabezpieczenia są wbudowane w aplikacje hostowe i intrasieć. Takie rozwiązanie jest odpowiednie dla pracowników z odpowiednim zasobem wiedzy i doświadczenia oraz dla okazjonalnych użytkowników, dobrze oswojonych z aplikacjami hostowymi.