Portal korporacyjny wersja 2.0

Wielka różnorodność

Portale pierwszej generacji oparte na jednolitym interfejsie dostępu do zagregowanej informacji nie odbiegały wiele od tradycyjnych systemów informowania kierownictwa i aplikacji analitycznych, a nadanie im etykietki portalu miało zachęcić nabywców do nadążania za modą.

Przykładami portali pierwszej generacji są produkty takich firm zajmujących się analityką biznesową, jak Brio Technology (oferującej portal Brio.Portal zakupiony wraz z firmą Sqribe), CoVia (InfoPortal zakupiony z firmą Glyphica) czy Cognos i Business Objects. Te portale, często łączące technologie dostępu niezależnego producenta z aplikacjami analitycznymi, zapewniają ujednolicony dostęp do specyficznej zawartości: raportów biznesowych lub dokumentów opracowywanych zespołowo. Do niedawna zapewniały dostęp ograniczonej liczbie użytkowników w intranecie, w ostatnim czasie rozwinęły się w stronę dostępu z Internetu.

Korzystając z portali drugiej generacji, organizacje nareszcie mogą osiągnąć dawno poszukiwany cel: uniwersalny, personalizowany dostęp do wewnętrznych i zewnętrznych źródeł informacji i aplikacji. Jednakże oferowane obecnie rozwiązania zawierają zdumiewającą różnorodność opcji. Jest to spowodowane tym, że pochodzą one od dostawców zajmujących się tak różnymi dziedzinami, jak analityka biznesowa (business intelligence), zarządzanie wiedzą i eksploracja danych. Najnowsze portale komplikują sytuację o tyle, że wymagają dokonania wyboru między rozwiązaniami agregującymi informacje, narzędziami i aplikacjami analitycznymi, aplikacjami transakcyjnymi itd.

Dostawcami portali drugiej, aktualnej generacji są m.in. IBM, Sybase i Oracle. Ich podstawową zaletą jest to, że mogą one służyć szerszej grupie użytkowników niż tylko analitycy biznesowi, którzy byli typowymi użytkownikami portali pierwszej generacji. Druga generacja portali korporacyjnych oferuje uniwersalne ramy do łączenia aplikacji i zawartości informacyjnej, złożone z zestawów funkcji API, pozwalających modyfikować możliwości portali, zestawów oprogramowania pośredniczącego (middleware) w celu umożliwienia pobierania i integracji danych z różnych źródeł: repozytoriów dokumentów, poczty elektronicznej i Internetu oraz uniwersalnych baz danych.

Pojawiają się już zapowiedzi portali następnej generacji. Ich trzecia generacja będzie koncentrować się nie tylko na agregacji informacji pochodzących z różnych repozytoriów, ale również na integracji aplikacji biznesowych i platform, umożliwiających współpracę użytkownikom. Ponadto zakres funkcji oferowanych przez te aplikacje, podobnie jak obecnie zakres dostarczanych informacji, również będzie personalizowany. Użytkownikom stale pracującym z dowolną aplikacją będzie oferowany bezpośredni, pełny do niej dostęp. Użytkownikowi okazjonalnemu wystarczy zaś ujednolicony, oferowany za pośrednictwem portalu, dostęp do ograniczonej liczby funkcji aplikacji.


TOP 200