Portal korporacyjny wersja 2.0

Współpraca w ramach grup roboczych. Ma służyć zapewnieniu "jednej wersji informacji" (w tym dokumentów). Obecnie współpraca między użytkownikami odbywa się przede wszystkim za pomocą poczty elektronicznej lub programów do obsługi pracy zespołowej (np. Lotus Notes). Współczesne portale niezbyt dobrze radzą sobie z integracją takich aplikacji.

Automatyzacja obsługi procesów pracy (workflow). Specjalizowane programy do obsługi i automatyzacji procesów pracy pozwalają na definiowanie dróg obiegu dokumentów, przekazują je właściwym osobom do dalszej obróbki lub akceptacji, informują o nadejściu dokumentu, zapisują wyniki pracy w odpowiednich bazach danych i repozytoriach dokumentów tekstowych. Portal musi łączyć obsługę procesów pracy w organizacjach, które ją stosują.

Dostęp do aplikacji. Żadne rozwiązanie portalowe nie może zmuszać użytkownika do oddzielnego logowania się do każdej aplikacji, którą posługuje się w dniu roboczym. Jeżeli portal nie zapewni jednego punktu dostępu do aplikacji, to stanie się jeszcze jednym narzędziem, którego obsługę użytkownik będzie musiał opanować, a to nie jest wskazane.

Architektura i infrastruktura sprzętowa/systemowa. Korporacyjne portale nadające się do obsługi organizacji o dowolnym rozmiarze są budowane w architekturze rozproszonej, pozwalającej na dodawanie dowolnych elementów - repozytoriów danych, dokumentów czy nowych serwerów aplikacyjnych i serwerów WWW w miarę wzrostu obciążenia. Infrastruktura decyduje o skalowalności, bezpieczeństwie i dostępności danych, dlatego należy ją dobrze zaprojektować, uwzględniając zarówno bieżące, jak i przyszłe potrzeby.

Integracja danych. To zapewne najważniejsza cecha portalu, która powinna obejmować wszystkie źródła danych, systemy obsługi, aplikacje transakcyjne i analityczne, repozytoria raportów itd.

Priorytety

Która z ww. cech funkcjonalnych jest ważniejsza? To zależy od celu, dla jakiego budowany jest portal. Celem portalu jest łączenie funkcji, informacji i technologii w jednym środowisku. Jeżeli organizacji potrzebna jest tylko jedna cecha funkcjonalna z listy cech portalu, na pewno znajdzie tańsze rozwiązanie.

Większość obserwatorów rynku zgadza się, że najważniejsze w portalu są integracja danych i procesów oraz właściwa infrastruktura, pozwalająca na rozwijanie portalu w miarę doskonalenia umiejętności użytkowników w efektywnym wykorzystaniu dostępnej informacji.

Hummingbird, jeden z producentów portalu drugiej generacji, uważa, że w portalu najważniejsze są integracja, infrastruktura i mechanizmy współpracy.

Firma konsultingowa Delphi Group preferuje warstwowy model budowy portalu. Podstawowa warstwa służy do integracji danych zaplecza, potem zaś następują kolejno: warstwa przeszukiwania, kategoryzacji i nawigowania, warstwa dystrybucji i publikowania oraz automatyzacji procesów.


TOP 200