Portal korporacyjny nie dla każdego

Najważniejszym celem istnienia portali korporacyjnych jest zapewnienie dostępu do informacji z jednego miejsca.

Najważniejszym celem istnienia portali korporacyjnych jest zapewnienie dostępu do informacji z jednego miejsca.

Liczba portali rośnie w imponującym tempie. Każdy zapewne słyszał o Yahoo!, Excite czy Wirtualnej Polsce. Duże i średnie przedsiębiorstwa również planują tworzyć własne portale, tzw. korporacyjne. Dostawcy oprogramowanie starają się wykorzystać tę falę zainteresowania portalami.

Jaki portal?

Dość szybko wykształciło się kilka modeli portalowych. Portale powszechnego użytku zapewniają szybki, scentralizowany dostęp do motorów przeszukiwania, poczty elektronicznej i najnowszych wiadomości.

Ograniczona tematycznie odmiana portalu pionowego - wortal - dostarcza abonentom specjalizowane infor- macje. Model korporacyjny (Enterprise Information Portal - EIP) łączy najlepsze cechy portalu powszechnego użytku z dostępem do aplikacji i danych przedsiębiorstwa, czasem zapewnia również integrację procesów pracy (workflow). Firmy, które zamierzają stworzyć portal dla własnych pracowników, mają nadzieję z czasem udostępnić go partnerom handlowym. W przypadku każdego portalu wybór rozwiązania informatycznego nie jest łatwy, a koszt realizacji - wysoki.

"Minimalny portal korporacyjny" powinien umożliwiać indeksowanie i przeszukiwa-nie dokumentów tekstowych i danych strukturalnych oraz zapewniać personalizację informacji. Aby jednak realizować w pełni oczekiwania użytkowników, powinien gwarantować bezpieczeństwo, klasyfikację informacji, integrację aplikacji transakcyjnych i OLAP oraz dostęp do zewnętrznych źródeł informacji za pośrednictwem popularnych serwisów internetowych.

Kosztowne przedsięwzięcie

Rynek portali korporacyjnych przypomina nieco rynek hurtowni danych sprzed 5 lat: ograniczona oferta niespójnych produktów, wysokie koszty, brak specjalistów, długi czas implementacji.

Podczas prezentacji organizowanej w połowie października br. przez przedstawiciel Gartner Group oszacował, że koszt aplikacji, integracji źródeł danych, opracowania interfejsu i przystosowania portalu do specyfiki przedsiębiorstwa wynosi ponad 500 tys. USD. Dalsze rozwijanie portalu: zapewnienie personalizacji prezentacji, bezpieczeństwo, dołączenie do informacji u partnerów handlowych, włączenie obsługi procesów pracy, integracja aplikacji, obsługa transakcji z portalu to koszt rzędu 1-3 mln USD. Zaawansowany portal pozwalający na prowadzenie pełnej obsługi handlowej przedsiębiorstwa (zakupy, obsługa łańcucha dostaw, EDI, XML) to według Gartner Group wydatek 2-5 mln USD.