Portal GOV.PL - brama do administracji
- 02.03.2017, godz. 22:38
Paweł Majewski, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, przedstawił koncepcję jednej bramy do elektronicznych usług administracji publicznej: serwis GOV.PL.
Koncepcja platformy GOV.PL wyrosła z projektu Obywatel.gov.pl. Celem inicjatywy jest zgromadzenie w pojedynczym punkcie opisów najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację na rzecz obywateli. Serwis przedstawia i zrozumiałym językiem opisuje te usługi, pomijając przy tym nieistotne z punktu widzenia obywatela podziały na resorty czy ich merytoryczne właściwości. GOV.PL będzie dzielił się na część informacyjną (BIP) oraz - docelowo - transakcyjną. Serwis zintegruje strony ministerstw wedle jednolitej architektury i struktury.
„Jakie są główne cele GOV.PL?” - pyta minister Majewski, i wylicza: „Ułatwienie obywatelom dostępu do usług i informacji, umożliwienie ponownego wykorzystania publicznych zasobów informacyjnych, budowa jednolitej identyfikacji wizualnej stron administracji, ustanowienie nowego standardu tworzenia informacji publicznej w sieci, a także obniżenie kosztów”.
Zobacz również:
Etapy realizacji projektu GOV.PL
W osiągnięciu celów projektu GOV.PL pomoże przyjęta przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji Architektura Informacyjna Państwa: zbiór wymagań i standardów dotyczących projektowania i budowania usług oraz generowania koniecznych na rzecz ich realizacji zmian legislacyjnych.
Kolejne kroki w realizacji GOV.PL obejmować będą przyjęcie stosownej uchwały przez Radę Ministrów, wygenerowanie specyfiki funkcjonalnej serwisu, przygotowanie harmonogramu prac oraz zawarcie umowy. Pilotaż projektu obejmie najpierw trzy ministerstwa.