Porozmawiajmy o informatyzacji

W Polsce narzeka się na brak publicznej dyskusji o projektach IT prowadzonych przez polskie ministerstwa. Zebraliśmy pytania od czytelników, które przesłaliśmy do MSWiA. Opisujemy, co dzieje się w kluczowych projektach i zachęcamy do dyskusji.

Porozmawiajmy o informatyzacji
Czytaj też:

Poprawianie mojego państwa

W sprawach informatyzacji dzieje się wiele, ale ewidentnie brakuje publicznej debaty. A przecież jest wiele miejsca na dyskusję o wdrażaniu projektów nadzorowanych przez MSWiA, inne resorty, a także strategiach sektorowych.

ePUAP w nowej szacie

Z rokiem 2011 MSWiA uruchomiło nową wersję strony portalu ePUAP. Zmiany miały sprawić zwiększenie wygody korzystania z usług elektronicznych przez obywateli i ułatwienie świadczenia takich usług przez podmioty publiczne.

Trwa jeden z największych przetargów w administracji publicznej

MSWiA ogłosiło przetarg na dostarczenie kart chipowych na potrzeby projektu PL.ID. Zgłosiło się sześć firm, które walczą o jeden z największych kontraktów ostatnich lat. Przetarg ma być wart prawie 400 mln zł.

E-administracja w oczach internautów

Rozliczanie podatków oraz wyrabianie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdu, dowodu osobistego, paszportu i innych dokumentów osobowych to najpopularniejsze sprawy urzędowe, do załatwiania których wykorzystujemy Internet.

Przy każdej dyskusji na temat informatyzacji administracji jak bumerang powraca temat platformy ePUAP. Miała zintegrować budowane przez lata w administracji silosowe rozwiązania, które nie są ze sobą kompatybilne. Miała, bo choć od 2006 do 2010 r. wydano na jej budowę 60 mln zł, wciąż nie może zacząć funkcjonować w skali masowej. Podobno mają teraz zostać wykorzystane doświadczenia Ministerstwa Finansów przy budowie systemu do wypełniania formularzy PIT przez Internet.

Nieszczęsny ePUAP

MSWiA pisze wprawdzie, że "platforma ePUAP udostępnia bezpłatnie dla administracji publicznej bardzo rozbudowaną listę funkcjonalności, wśród których znajdują się m.in. Elektroniczna Skrzynka Podawcza, Katalog Usług udostępniający usługi według różnych kategorii i zdarzeń życiowych, usługi formularzowe umożliwiające budowanie i zarządzanie formularzami, płatności elektroniczne, możliwość składania i weryfikacji podpisu elektronicznego, usługi koordynacyjne i komunikacyjne". Na ePUAP udostępnionych jest 60 usług zbudowanych przez MSWiA i ok. 300 usług udostępnionych samodzielnie przez podmioty administracji publicznej.

Na ile jednak są one wykorzystywane? W bardzo niewielkim stopniu. Obywatele bowiem - aby załatwiać sprawy urzędowe przez ePUAP - nadal potrzebują e-podpisu. Niestety, do dziś nie doczekali się tzw. zaufanego profilu, zastępującego podpis kwalifikowany. Tymczasem dwie ustawy o e-podpisach ułatwiające korzystanie z nich - projekty poselski i rządowy - utknęły w komisjach sejmowych i nie widać szans, aby przed wyborami którąś z nich przyjęto. Tymczasem w 2009 r. Witold Drożdż, ówczesny podsekretarz stanu w MSWiA odpowiedzialny za informatyzację, mówił, że e-usługi na platformie ePUAP będą promowane po wejściu w życie ustawy o profilu zaufanym. Jest rok 2011, a prace nad wprowadzeniem rozporządzenia wciąż trwają. Jednocześnie MSWiA chwali się kolejnymi dostępnymi usługami, z których nikt nie będzie korzystał.

7558

usług łącznie udostępniają urzędy korzystające z ePUAP, praktycznie nikt z nich jednak nie korzysta, bo brak tzw. profilu zaufanego.

Według danych MSWiA, do końca lutego br. usługę złożenia pisma ogólnego, czyli skargi lub zapytania, udostępniło 3755 podmiotów administracji publicznej. Urzędy korzystające z ePUAP udostępniają łącznie 7558 usług. Ilu obywateli z nich korzysta? Na 31 stycznia br. na platformie ePUAP zarejestrowanych zostało 17 609 kont dla obywateli oraz 2321 dla firm. Być może będzie ich więcej, kiedy obywatele otrzymają nowe dowody osobiste zawierające certyfikat, który ma być alternatywą dla podpisów kwalifikowanych i będzie umożliwiał podpisywanie dokumentów na ePUAP. Już się jednak słyszy, że MSWiA przygotowuje się do przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów.

Oczekiwane nowe dowody

Resort spraw wewnętrznych tłumaczy, że projekt PL.ID to nie tylko wdrożenie elektronicznego dowodu osobistego umożliwiającego uwierzytelnianie i identyfikację obywatela w systemach IT jednostek sektora administracji publicznej. "Zakres prac, który zostanie wykonany w projekcie, jest szerszy. Wymienić tu należy budowę centralnej szyny integracyjnej, nowych rejestrów państwowych czy znaczącą modyfikację rejestrów już istniejących. Obecnie projekt znajduje się na etapie budowy infrastruktury IT potrzebnej do wymiany informacji pomiędzy warstwą gminną i centralną. Trwają też prace związane z modyfikacjami systemów IT niezbędnych do realizacji przyjętych w projekcie celów" - pisze w odpowiedzi na pytanie nasze i czytelników Computerworld MSWiA.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200