Porównanie oferty kwalifikowanych centrów certyfikacji
- Paweł Krawczyk,
- 21.03.2008, godz. 14:26
W tym roku należy oczekiwać zwiększonego zainteresowania certyfikatami kwalifikowanymi ze względu na uruchomienie systemu e-Deklaracje (styczeń), obowiązkiem uruchomienia elektronicznych skrzynek podawczych przez wszystkie urzędy, m.in. w systemie e-PUAP (maj) oraz obowiązkiem składania deklaracji ubezpieczeniowych do ZUS z podpisem kwalifikowanym (lipiec).
W rok 2008 wchodzimy z trzema centrami certyfikacji wpisanymi do rejestru podmiotów świadczących kwalifikowane usługi certyfikacyjne. Warto więc przyjrzeć się jak wygląda ich oferta. Wszystkie centra certyfikacji oferują zestawy składające się z elementów, których przeciętny użytkownik Windows potrzebuje by składać kwalifikowany podpis elektroniczny. W ich skład wchodzi:
- certyfikat kwalifikowany, wystawiany na rok lub dwa lata
- karta elektroniczna będąca nośnikiem certyfikatu
- zewnętrzny czytnik kart
- sterowniki do karty oraz czytnika dla systemu Windows
Taki zestaw umożliwia korzystanie z podpisu kwalifikowanego w systemach takich jak e-Deklaracje, większość elektronicznych skrzynek podawczych, nowy Program Płatnika i innych, które potrafią bezpośrednio kontaktować się z kartą. Dodatkowymi opcjami w zestawie mogą być:
- certyfikat niekwalifikowany (zwany też "komercyjnym"), który nie jest niezbędny do korzystania z w/w aplikacji ale umożliwia składanie podpisu (niekwalifikowanego) przy pomocy popularnych aplikacji (MS Office, OpenOffice2, Outlook itd.)
- dodatkowa aplikacja do składania podpisu (Certum - "Secure Sign", Sigillum - "Sign Pro", KIR - "Szafir"), przy pomocy której można składać podpis kwalifikowany pod plikami dowolnego typu i poza wymienionymi wyżej aplikacjami.
Centra oferują również zestawy pozbawione czytników kart, wychodząc naprzeciw klientom, którzy już takie czytniki posiadają (np. wbudowane w laptopy).
Istotnym parametrem jest koszt odnowienia certyfikatu, który określa faktycznie koszt użytkowania go przez kolejne lata. Odnowienie polega faktycznie na wydaniu nowego certyfikatu, uproszczona jest natomiast procedura rejestracji. O nowy certyfikat można wnioskować bez osobistej wizyty w centrum, podpisując wniosek dotychczasowym certyfikatem - oczywiście przed upływem jego ważności.