Porównanie dwóch chmurowych usług dla małego biznesu

Microsoft i Google mają w ofercie tanie chmurowe narzędzia dedykowane dla małych i średnich firm. Każde z nich ma swoje wady i zalety, dlatego prezentujemy krótki przegląd funkcji Office 365 i Google for Work.

Rynek oferuje wiele takich usług, dlatego ich ceny znacznie ostatnio spadły. Są one na tyle tanie, że mogą sobie na nie pozwolić nawet najmniejsze firmy, zatrudniające kilku pracowników. Jeśli chodzi o ceny, to obie firmy wyceniły swoje usługi na podobnym poziomie. I tak podstawowy plan oferowany przez Microsoft kosztuje 3,8 euro za użytkownika/miesiąc (przy zakupie licencji na rok), a w przypadku Google jest to 4 euro.

Obie usługi oferują co prawda podobne możliwości (webowa poczta, kalendarz, wysyłanie/odbieranie wiadomości tekstowych czy budowania arkuszy kalkulacyjnych oraz prezentacji), ale komunikują się z użytkownikiem za pomocą mniej lub bardziej przyjaznych mu interfejsów.

Zobacz również:

Już po pobieżnym zapoznaniu się z usługami Office 365 i Google for Work można zauważyć, że dla użytkowników urządzeń mobilnych bardziej atrakcyjna wydaje się być usługa oferowana przez Google. Bo za dostęp do aplikacji mobilnych Google trzeba zapłacić mniej niż za dostęp do podobnego zestawu oferowanego przez Microsoft.

Microsoft Office 365 dla MSP

Microsoft ma w ofercie trzy plany, każdy zapewniający dostęp do aplikacji Office 365: Office 365 Business Essentials (aplikacje pakietu Office w wersji online z obsługą poczty e-mail i konferencji wideo), Office 365 Business (pełny pakiet Office na komputer PC/Mac z aplikacjami na tablety i telefony) i Business Premium (wszystkie funkcje planów Business Essentials i Business w jednym zintegrowanym planie).

Porównanie dwóch chmurowych usług dla małego biznesu

Przy zakupie rocznej licencji plany te kosztują odpowiednio: 3,80 euro za użytkownika/miesiąc, 8,80 euro za użytkownika/miesiąc i 9,60 euro za użytkownika/miesiąc. Warto pamiętać, że w przypadku każdego z tych planów z usługi nie może korzystać więcej niż 300 osób.

Pakiet Office 365 Business Essentials przeznaczony jest przede wszystkim dla małych firm. Nie oferuje aplikacji Office dla komputerów PC, smartfonów i tabletów. Użytkownicy mogą korzystać tylko z webowych wersji usługi. Wszystkie trzy plany zapewniają natomiast użytkownikowi dostęp do wirtualnego dysku mającego taką samą pojemność: 1 TB dla każdego użytkownika.

Google for Work dla MSP

Google oferuje dwa proste plany: podstawowy Google Apps for Work i Google Apps for Work bez limitu miejsca i z usługą Vault. Pierwszy plan kosztuje 4 euro na użytkownika miesięcznie lub 40 euro na użytkownika rocznie, a drugi 8 euro na użytkownika miesięcznie lub 96 EUR na użytkownika rocznie (plus podatki).

Pierwszy plan obejmuje Biznesowe adresy e-mail, rozmowy wideo i głosowe, kalendarze online, 30 GB miejsca na dysku online, dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne i prezentacje online, możliwość tworzenia witryn projektów oraz funkcje zabezpieczeń i kontroli administracyjnej.

Drugi plan obejmuje natomiast: nieograniczoną ilość miejsca na dane (lub 1 TB na użytkownika, jeśli liczba użytkowników nie przekracza 5), narzędzia do administrowania wirtualnym dyskiem, analizy audytowe i raportowanie w zakresie zawartości dysku oraz udostępniania, pakiet Google Vault pozwalający objąć e-maile, czaty, dokumenty i pliki usługą e-Discovery, wyszukiwanie i eksportowanie do różnych formatów, archiwizowanie wszystkich e-maili oraz ustanawianie zasad przechowywania wiadomości.

Google nie oferuje użytkownikom pecetów tak wielu dopracowanych w szczegółach aplikacji biurowych jak Microsoft. Aplikacje Google Docs czy Google Sheets oceniane są niżej niż znane od lat narzędzia w rodzaju Microsoft Word, Excel czy inne. Takie samo wrażenie można odnieść sprawdzając pojemność wirtualnych dysków oferowanych przez obie firmy w ramach podstawowych planów. W przypadku Google jest to 30 GB (podstawowa wersja usługi Google Apps for Work; miejsce na dysku online do przechowywania i synchronizowania plików), a w przypadku Microsoftu 1 TB.

Podsumowanie

Podstawowe plany oferowane przez obie firmy kosztują właściwie tyle samo (różnica wynosi tu tylko 0,2 euro). Microsoft oferuje natomiast dużo więcej miejsca na wirtualnym dysku, co może skłonić wiele firm do wybrania właśnie tej oferty. Można też zaryzykować stwierdzenie, że na korzyść Microsoftu przemawia jeszcze jeden fakt. Chodzi bowiem o to, że wybierając chmurową usługę wiele firm decyduje się często na znane sobie od lat narzędzia, takie jak te wchodzące w skład pakietu Ofiice.


TOP 200