Poprzeczka wysoko

Poprawa jakości prawa

Plan Informatyzacji Państwa zakłada zwiększenie przejrzystości administracji i czytelności prawa. To chyba najtrudniejszy w realizacji, a jednocześnie najważniejszy z postulatów. W ramach tego typu działań rząd planuje udoskonalenie metod informowania społeczeństwa na temat planów, podejmowanych decyzji i realizowanych działań. Służyć temu ma m.in. poprawa BIP pod kątem zawartości i przystępności informacji. Wprowadzone mają też zostać narzędzia publikacji tekstów ujednoliconych aktów prawnych z wykorzystaniem platformy ePUAP. Rząd będzie dążył do ustandaryzowania witryn internetowych urzędów, a także redukcji liczby aktów prawnych i upraszczania przepisów prawa.

Miarą realizacji zadania będzie możliwość dotarcia przez ePUAP do wszystkich obowiązujących aktów, a także zwiększenie do 66% odsetka internautów, którzy pozytywnie oceniają strony urzędów pod kątem zrozumiałości informacji w obszarach - podatki, sprawy osobowe, motoryzacyjne, budowlane, działalność gospodarcza, praca, zasiłki i pomoc społeczna.

Więcej na stronie: www.computerworld.pl/news/374067.html

E-SPOŁECZEŃSTWO

Ostatnim elementem Planu Informatyzacji Państwa jest tworzenie warunków dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego i ograniczenie tzw. wykluczenia cyfrowego.

Rząd planuje zbudować infrastrukturę zapewniającą rozpowszechnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu na terenach, na których jest on niewystarczający. Chce też wskazywać dobre praktyki i promować rozwiązania organizacyjne i technologiczne ułatwiające budowę i rozwój infrastruktury szerokopasmowej na terenach o niskiej gęstości zaludnienia. Planuje też opracowanie programu wsparcia budowy sieci szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii NGN (sieci nowej generacji). Do roku 2015 z 50% do 75% zwiększyć się ma odsetek gospodarstw domowych z szerokopasmowym dostępem do Internetu na terenach o najniższej gęstości zaludnienia (mniej niż 100 mieszkańców/km²).

Zgodnie z założeniami rządu, opracowany ma zostać program działań edukacyjnych podnoszących umiejętności w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Podwyższy się też poziom wiedzy obywateli o korzyściach z nowoczesnych zastosowań technologii teleinformatycznych, w tym usług elektronicznej administracji. Nastąpić ma również rozszerzanie - zarówno wśród obywateli, jak i urzędników - wiedzy z zakresu podstaw bezpieczeństwa informacji jako źródła wzrostu zaufania do elektronicznych usług oferowanych przez administrację publiczną.

Opracowany ma zostać również program działań edukacyjnych podnoszących umiejętności w zakresie wykorzystania platformy ePUAP. Planowane jest też podnoszenie poziomu wiedzy obywateli i urzędników administracji państwowej na temat korzyści wynikających z jej wykorzystania do realizacji spraw urzędowych. Do 2015 r. 100% procesów biznesowych obowiązujących w polskiej administracji ma się znaleźć w repozytorium na ePUAP, generujących 80% pism od obywateli lub przedsiębiorców do administracji publicznej (odpowiada MSWiA).

Rząd stawia przed sobą ambitne cele. Do 40% (z 75% obecnie) spaść ma odsetek internautów, którzy nigdy nie próbowali załatwiać spraw urzędowych przez Internet. Jednocześnie zwiększyć się ma odsetek osób w wieku 16-74 lat, które prezentują podstawowy poziom umiejętności obsługi Internetu z 28% (średnia dla UE to 32%) do 50%, a poziom wysoki z 9% (10%) do 15%. Nastąpić ma również zwiększenie odsetka osób w wieku 16-74 lat, które używały Internetu do kontaktowania się z administracją publiczną w ciągu ostatnich 12 miesięcy z 28% do 50%.


TOP 200