Poprzeczka wysoko

Powstać ma centrum kompetencji w dziedzinie teleinformatyki w postaci instytutu badawczego, finansowanego przez państwo i sektor prywatny, w celu opracowywania innowacyjnych usług i produktów, wdrażanie i upowszechnianie najlepszych praktyk oraz osiągnięć naukowych dotyczących teleinformatyki, a także wsparcie resortów i samorządów we wprowadzaniu zmian. Dziś tej wiedzy często ewidentnie brakuje. Może dlatego tak wiele projektów wciąż nie może się zakończyć, a niektóre nawet rozpocząć.

Na papierze wszystko wygląda pięknie. Ciekawe, jak będzie z realizacją?

Więcej na stronie: www.computerworld.pl/news/374057.html

E-ADMINISTRACJA

Cel projektu: usprawnienie świadczenia usług elektronicznych "odpowiadających potrzebom obywateli i biznesu". Zastosowanie narzędzi IT zwiększy sprawność i efektywność administracji publicznej.

Pierwszy z wymienionych celów podzielony został na trzy działania. Pierwsze polegać ma na wspieraniu tworzenia i udostępniania usług elektronicznych. Wiąże się z tym m.in. udostępnienie (nastąpiło to 6 czerwca br.) oraz popularyzacja podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP i osobistego podpisu elektronicznego w dowodzie osobistym. Tymczasem przetarg na PL.ID został odwołany, a w Sejmie wciąż trwają prace nad ustawą o e-podpisach. Są coraz mniejsze szanse, że ustawa wejdzie w życie jeszcze w tej kadencji.

Rozbudowa platformy ePUAP

Jednocześnie - zgodnie z założeniami rządu - na ePUAP mają zostać udostępnione kolejne usługi elektroniczne. Przynajmniej na poziomie dwukierunkowej komunikacji - tzw. wysłania i odebrania dokumentu elektronicznego. Platforma ePUAP ma też być promowana w administracji i w społeczeństwie jako punkt kontaktu obywateli i przedsiębiorców z administracją, oferującą scentralizowany dostęp do usług platform dziedzinowych i regionalnych administracji państwowej. Dotyczy to także pośredników świadczących usługi komercyjne, w ramach których realizowane są usługi administracyjne. Przykładem takich usług mogą być zlecenia na pozyskanie odpisu z księgi wieczystej czy KRS. Efektem ma być zwiększenie liczby użytkowników ePUAP z 38 tys. obecnie do 5 mln w roku 2015, a także zwiększenie odsetka internautów posiadających podpis potwierdzony profilem zaufanym do 50%. Dziś jest to… 0%.

Przyspieszony ma też zostać rozwój usług umożliwiających obywatelom i przedsiębiorstwom wykorzystanie danych przestrzennych z rejestrów referencyjnych. Przygotowane ma zostać opracowanie zaleceń oraz dobrych praktyk w zakresie informowania i świadczenia usług drogą elektroniczną. Są to m.in. interoperacyjność; dostosowanie do potrzeb klienta, w tym potrzeb osób niepełnosprawnych lub posiadających starszy sprzęt lub oprogramowanie; możliwość śledzenia postępu w realizacji sprawy; monitoring satysfakcji klientów; zapewnienie łatwości korzystania z usług i wsparcia klientów; wykorzystanie różnych kanałów komunikacji elektronicznej; respektowanie przepisów dotyczących ochrony prywatności danych osobowych użytkowania.

Rząd chce także opracować plan wdrożenia elektronicznych usług transgranicznych we współpracy z innymi państwami UE. Stworzone mają zostać także warunki dla powstawania zagregowanych usług administracji publicznej świadczonych przez biznes.


TOP 200