Ponad połowa polskich internautów korzysta z dostępu mobilnego

Popularność mobilnego internetu w Polsce wzrosła dynamicznie i plasuje nas w czołówce badanych krajów. Różnimy się jednak uwarunkowaniami takiego stanu rzeczy.

55% użytkowników internetu w Polsce korzysta z dostępu mobilnego. Grupa ta urosła bardzo szybko, ponieważ w 2009 roku odsetek sięgał 20%. Dziś to ponad 10 mln osób. Ponad połowa mobilnych internautów w Polsce to więcej niż w Wielkiej Brytanii (43%) i USA (31%) Polskę odróżnia jednak rodzaj urządzeń wykorzystywanych do mobilnego internetu. Korzystamy głównie z laptopów (79%). W Wielkiej Brytanii i USA laptopy stanowią niewiele ponad 40%. Dużo wyższy jest natomiast odsetek wykorzystania smartfonów (Wielkiej Brytania: 73%, USA: 67%). Smartfonów w Polsce przybywa. Penetracja od roku 2009 (25%) wzrosła do 58% w 2011. Jednak wciąż Polacy chętniej kupują laptopy. Ich penetracja wzrosła z 57% w 2009 do 79% w 2011.

Co jednak znamienne, aż 62% Polaków używa mobilnego internetu w domu - nie ruszając się od biurka. Jest to efekt braku wystarczającego pokrycia internetem stacjonarnym i konkurencyjnymi cenami mobilnego internetu od operatorów komórkowych. Co potwierdza fakt, że 86% badanych deklaruje, że czynnikiem najistotniejszym przy zakupie mobilnego dostępu jest jego zasięg.

"Wyniki pokazują, że polscy internauci są bardziej mobilni niż amerykańscy czy brytyjscy, czy niemieccy- cenimy sobie możliwość korzystania z internetu wszędzie, podobnie jak Włosi. Wskazują na to także motywy korzystania z mobilnego internetu: ankietowani na pierwszych miejscach stawiają mobilność - nawet w domu- oraz zasięg mobilnego dostępu szerokopasmowego. Są za tą wygodę i swobodę płacić sami, nawet nie oczekując, że zapłaci za to np pracodawca. Choć jest widoczny jest wzrost udziału smartfonów, to jednak zdecydowana większość ankietowanych korzysta z mobilnego internetu z laptopów, netbooków i tabletów - co oznacza, że potrzebne jest im to do dostępu pełniejszego, bardziej kompleksowego niż da się to zrobić przy korzystaniu ze smartfona" - komentuje Tomasz Kulisiewicz, analityk wiodący w firmie Audytel.

Badania Ericsson Consumer Lab w Polsce przeprowadzono po raz trzeci, wyłącznie wśród internautów. Wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln Polaków, na terenie całego kraju w przedziale wiekowym 15-69 lat. Badanie opiera się na deklaracjach respondentów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200