Pomysł na tańszy GSM

Dostawcy usług GSM działają w Europie od początku lat 90. W Polsce takie firmy jeszcze nie powstały.

Dostawcy usług GSM działają w Europie od początku lat 90. W Polsce takie firmy jeszcze nie powstały.

Działający w Polsce od jesieni ub.r. operatorzy sieci telefonii komórkowej GSM rozwijają własne sieci sprzedaży, w których oferują abonamenty w postaci kart SIM, telefony i akcesoria. Przedstawiciele Plus GSM twierdzą, że abonamenty tej sieci sprzedaje obecnie 360 dealerów w całym kraju. Drugi operator, Era GSM, ma ich około 300. Każdy z operatorów prowadzi również własne salony sprzedaży. Dealerów GSM w Polsce nie można jednak nazwać dostawcami usług (service provider) telefonii komórkowej. Co więcej, zarówno przedstawiciele Ery, jak i Plusa nie są w stanie odpowiedzieć czy tacy dostawcy w Polsce rozpoczną działanie i czy ich konsorcja prowadzą w tej sprawie negocjacje.

Dostawcą usług jest firma, która wynajmuje od operatora sieci GSM pojemności sieciowe (określony czas rozmów po specjalnych cenach), sprzedaje je klientom końcowym i wzbogaca całość o usługi dodatkowe. Dostawca usług ma własny system rozliczeniowy, plany taryfowe i często oferuje niższe ceny niż operator.

Rozpoznawanie rynku

"O tym, czy zostaniemy dostawcą usług telefonii cyfrowych w Polsce, zadecyduje rzetelna analiza rynku" - zapowiedział Roman Kluska, prezes Optimus S.A. Największy w Polsce producent komputerów PC - zgodnie z zapowiedzią Romana Kluski - rozważa rozpoczęcie współpracy z "kilkoma firmami", chcącymi utworzyć konsorcjum dla świadczenia usług GSM. Prezes nowosądeckiej spółki twierdzi jednak, że jest za wcześnie, aby określić dokładnie, czym miałoby zajmować się konsorcjum. "Przyglądamy się zarówno udanym, jak i nieudanym przedsięwzięciom europejskim i na tej podstawie szacujemy nasze szanse na tym rynku" - stwierdził Roman Kluska. Optimus do przyszłego konsorcjum mógłby wnieść przede wszystkim własną rozbudowaną sieć dealerską. "Naszym partnerem powinien być zagraniczny operator telekomunikacyjny" - twierdzi Roman Kluska. Prawdopodobnie nowosądecka spółka będzie szukała partnerów wśród firm, będących członkami konsorcjum, które w ub.r. zamierzało starać się o licencję operatorską GSM. Obok Optimusa do przetargu planowały stanąć firmy - szwedzka Kinnevik Group i niemiecka Mannesmann Mobilfunk.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w najbliższym czasie ma powstać spółka, będąca dostawcą usług GSM wyłącznie dla sieci Era. Jej udziałowcem będzie najprawdopodobniej niemiecki T-Mobil, spółka będąca własnością DeTeMobil. Przedsięwzięcie miało jednak powstać już trzy miesiące temu, ale negocjacje z udziałowcami Polskiej Telefonii Cyfrowej znacznie się przedłużyły. Jedną z dodatkowych usług, oferowanych przez TüMobil, ma być wprowadzenie "elektronicznych portmonetek" - kart, które umożliwiają rozmowę telefoniczną w granicach wcześniej wpłaconej, określonej sumy pieniędzy. Do inwestycji na polskim rynku przygotowuje się także niemiecka firma Debitel. Prawdopodobnie obie firmy nie będą poszukiwały do współpracy polskich partnerów, tym bardziej że nie wymuszają tego uregulowania prawne (inaczej niż w przypadku licencji operatorskich).

W Europie

Jednym z najlepiej rozwijających się rynków dostawców usług GSM w Europie są Niemcy. W styczniu br. wszystkie niemieckie sieci cyfrowe, czyli D1 i D2 w systemie GSM oraz Eplus w systemie DCS 1800, miały 5,6 mln abonentów i średni przyrost miesięczny 100-200 tys. klientów.

Do największych dostawców usług w Niemczech należy wspomniana już firma Debitel, której udziałowcami są Daimler Benz Interservices i Metro Handelsgruppe. Firma, mająca pod koniec ub.r. ponad milion klientów, osiągnęła przychód w wysokości 2,4 mld DEM. Przewiduje się, że w miarę upływu czasu i rosnącej konkurencji na rynku niemieckim pozostanie nie więcej niż dziesięciu dużych dostawców.

Ceny końcowe u dostawców usług są do 40% tańsze niż w sieci dystrybucyjnej operatora. Niemieccy dostawcy usług najczęściej oferują niższe ceny aktywacji i abonentów miesięcznych oraz korzystniejsze traktowanie w porównaniu z ofertą operatora. Poza tym dysponują oni własną obsługą klientów (hot-line) i promują dodatkowe usługi, które u operatorów są niedostępne lub dużo droższe, np. wysyłanie wiadomości tekstowych do/i z telefonów komórkowych poprzez Internet lub hotüline. Niektórzy dostawcy usług oferują po skończeniu abonamentu kolejny nowy model telefonu po bardzo atrakcyjnej cenie. Część usługodawców traktuje zaś wszystkie rozmowy o czasie trwania krótszym niż 10 sekund jako darmowe. Dostawca sprzedaje usługi nie tylko w swoich salonach, ale też poprzez inne sieci, takie jak domy towarowe lub sklepy ze sprzętem elektronicznym i komputerowym. Operator oczywiście sprzedaje również swoje usługi klientom końcowym, jednak jego głównym zadaniem jest promocja, rozbudowa i utrzymanie w działaniu sieci GSM.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200