Pomożemy zmniejszyć koszty

Z Bruce'em Nelsonem, wiceprezesem Cisco Systems odpowiedzialnym za prace badawcze, rozmawia Michał Szafrański.

Z Bruce'em Nelsonem, wiceprezesem Cisco Systems odpowiedzialnym za prace badawcze, rozmawia Michał Szafrański.

Strategia Cisco wydaje się bardzo prosta. Jak jednak Państwo zamierzacie przekonać monopolistów telekomunikacyjnych do kupienia waszej technologii i obniżenia taryf?

Jest to bardzo trudne. Niemniej stale edukujemy zarówno rządy poszczególnych państw, jak i firmy telekomunikacyjne, pokazując im metody obniżenia kosztów utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej, a także korzyści wynikające z demonopolizacji. W krajach, gdzie nie ma monopolu, znacznie łatwiej jest sprzedawać taką technologię, jak telefonia na bazie sieci pakietowych, gdyż firmy same szukają sposobów obniżenia kosztów, by skuteczniej konkurować. Tam gdzie istnieją monopole, znacznie łatwiej przemawia się do przedstawicieli władz.

Dlaczego właśnie teraz Cisco decyduje się wejść na rynek telekomunikacyjny?

Po pierwsze, dlatego że mamy odpowiednią technologię. Po drugie, już wkrótce liczba danych transmitowanych przez sieci komputerowe przekroczy wielkość danych przesyłanych sieciami telefonicznymi. Sytuacja będzie wyglądała podobnie jak w przypadku rynku systemów operacyjnych. Kiedyś najbardziej liczącym się korporacyjnym systemem był Unix. Obecnie zaczyna wygrywać Windows NT - głównie dzięki niskim kosztom ponoszonym na zakup sprzętu, oprogramowania i utrzymania takiej infrastruktury. Podobnie jest obecnie na rynku telekomunikacyjnym. Cisco nie jest jeszcze liczącym się na nim konkurentem. Na bardziej konkurencyjnych rynkach w rywalizacji firm telekomunikacyjnych zaczyna liczyć się redukcja kosztów. Dzięki integracji transmisji danych i głosu, optymalizując jednocześnie wykorzystanie posiadanych zasobów, możemy pomóc operatorom cel ten osiągnąć.