Polskie firmy liczą koszty wydruków

Jak kontrolujemy koszty

Polskie firmy liczą koszty wydruków
Co druga badana firma uznała, że powinna wdrożyć centralizację wydruków, przy czym im większa firma, tym odsetek zainteresowanych jest wyższy. Aż 69% największych przedsiębiorstw już wdrożyło lub zamierza wdrożyć takie rozwiązanie w najbliższej przyszłości. Organizacje, w których już ono funkcjonuje, wykazały obniżkę kosztów wydruków średnio o 30%.

W praktyce kontrolę kosztów zadeklarowało 75% badanych przedsiębiorstw. W przyszłości zainteresowanie tą tematyką powinno jeszcze wzrosnąć. Firmy, które uważają centralizację wydruków za niezbędną, zwracają uwagę przede wszystkim na obniżenie oraz lepszą kontrolę kosztów (po 88%). Gdyby porównać firmy pod względem branży, najczęściej koszty druku monitorowane są przez przedsiębiorstwa handlowe (78%), z kolei najrzadziej przez firmy budowlane (61%).

Skąd bierzemy dane

Oprócz samego faktu kontroli kosztów wydruków ważne jest źródło informacji wykorzystywanych do analizy. Najpopularniejszy jest audyt kosztów przeprowadzony własnymi siłami firmowego działu IT - w ten sposób analizowane są koszty w co drugiej firmie (55%). Służy do tego zazwyczaj raport z serwera wydruku, który zapisuje informacje o wydrukowanych stronach, połączony z zapisami kosztów utrzymania drukarek. W ten sposób można poznać tylko przybliżone koszty wydruku, gdyż w raporcie nie są uwzględniane zadania realizowane przez drukarki biurkowe. Ponadto raporty z kolejek Windows są obarczone błędami, gdyż serwer nie zlicza stron rzeczywiście wydrukowanych przez urządzenie. Drugim co do popularności sposobem jest raport z działu księgowości lub kontrolingu - w ten sposób analizuje koszty wydruków co czwarta firma (27%). Niestety, to źródło wychwytuje jedynie koszty związane z zakupionym sprzętem i materiałami eksploatacyjnymi. Zaledwie 5% badanych korzysta z audytów realizowanych przez firmę zewnętrzną - w dużych i bardzo dużych firmach odsetek ten wynosi 6%.

Kogo obchodzi bezpieczeństwo

Przy wdrożeniu systemu obiegu dokumentów firmy kładą duży nacisk na sprawy związane z rozwojem biznesu. Innowacyjność jest na pierwszym miejscu na liście ważności cech wybieranego rozwiązania. Z kolei na ostatniej pozycji jest bezpieczeństwo dokumentów. Oznacza to, że polskie przedsiębiorstwa nie doceniają jeszcze wagi informacji, które mają i przetwarzają.


TOP 200