Polskie MŚP nabrały odwagi do cyfryzacji

Opublikowany dzisiaj raport EFL analizuje 30 trendów w rozwoju MŚP w perspektywie 5 lat. Widać zainteresowanie cyfryzacją, chmurą, robotyką i sztuczną inteligencją

Polskie MŚP nabrały odwagi do cyfryzacji

rawpixel.com (Freepik.com)

Od 2011 roku Europejski Fundusz Leasingowy (wchodzi w skład grupy Credit Agricole) realizuje autorski projekt „Europejski Program Modernizacji Polskich Firm”. Dzisiaj w ramach tego projektu opublikowano 11 raport branżowy z serii „Pod lupą” pod tytułem „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.

Założony w 1991 EFL od 30 lat obserwuje zmiany w otoczeniu społeczno-gospodarcze w Polsce i jak dojrzewał sektor MŚP. W tegorocznym badaniu ekspertów, liderów opinii, przedstawicieli mikro, małych i średnich firm, pytano o trendy przyszłości dla MŚP.

Zobacz również:

  • Jak cyfryzuje się sektor MŚP?
  • Idealne miejsce dla rozwoju pracowników
  • HPE Alletra Storage MP – technologiczna inwestycja na lata

30 trendów, które zmienią obraz MŚP w Polsce – na liście AR, chmura, robotyka i AI, e-commerce, paperless i samochody elektryczne

Autorzy raportu wyznaczyli 30 trendów, które wyznaczą rozwój sektora MŚP w najbliższych latach:

• 65% firm zwiększyło korzystanie z technologii w pandemii

• 50% firm stawia na taktykę w realizacji wyznaczonych celów - nie ma czasu na strategię, uważają ryzyko za opłacalne

• 71% firm zamierza korzystać z chmury w przyszłości

• 53% firm zamierza korzystać ze sztucznej inteligencji (AI) w przyszłości

• 45% firm zamierza korzystać z botów w przyszłości

• 59% firm uważa, że za 5 lat 20% procesów wykonają roboty

• 82% firm przewiduje wzrost zakupów w rozszerzonej rzeczywistości (AR)

• 56% firm planuje w ciągu 5 lat wymienić flotę samochodów na elektryczną

• 66% firm zamierza przejść na cyfrową dokumentację w ciągu 3 lat (teraz ma to wdrożone 10%)

• 64% firm wdroży podpis elektroniczny w ciągu 3 lat (obecnie to 20%)

• 66% osób z pokolenia Z sprzedaje swoje produkty online, a tylko 15% Baby Boomers

• 46% firm, szacuje, że w ciągu 5 lat udział zakupów online wzrośnie nawet o połowę.

Metodologia badania

Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju, z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów: 20% stanowili przedsiębiorcy z pokolenia Z, 30% przedstawiciele pokolenia Y, tyle samo przedstawiciele pokolenia X oraz 20% reprezentanci generacji Baby Boomers. W raporcie zastosowano wnioskowanie dla MŚP w Polsce (dla 4 pokoleń, 3 wielkości firm i 5 branż). Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) od 25 marca do 14 kwietnia 2021 roku.

Badanie jakościowe zostało zrealizowane w oparciu o scenariusz wywiadu. W badaniu brały udział osoby, które można nazwać liderami opinii – posiadające bogatą wiedzę dotyczące segmentu MŚP oraz branży leasingowej. W sumie przeprowadzono 21 wywiadów pogłębionych oraz analizę desk research.

Pełen raport dostępny jest tutaj.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200