Polski efekt Della - czy łódzka fabryka zmieni polski rynek PC?

Amerykański producent zbudował swoją pozycję dzięki bezpośredniej sprzedaży systemów komputerowych konfigurowanych przez klientów poprzez internetowy system zamówień. Skrócenie czasu dostawy i obniżenie kosztów to efekt m.in. eliminacji tradycyjnego kanału sprzedaży, pominięcie pośredników - dystrybutorów i resellerów. Chociaż nowa fabryka Della będzie zaopatrywać w komputery kilkanaście krajów Europy, wpłynie także na obraz polskiego rynku PC. Do jakiego stopnia - opinie w branży są podzielone. Analitycy podkreślają zwiększenie konkurencyjności Della w związku z krótszym czasem realizacji zamówień, zapytani przez nas przedstawiciele konkurencji nie oczekują rewolucji.

"Uruchomienie fabryki Della sprawi, że jego produkty staną się bardziej konkurencyjne cenowo. Nie mniej ważne będzie skrócenie czasu dostaw" - uważa Annette Jump, analityk Gartnera. Według wyliczeń firmy analitycznej, Dell zajmuje w Polsce piątą pozycję na rynku PC z udziałem 5,3 proc. W drugim kwartale br. jego dostawy wyniosły 23,6 tys. sztuk komputerów. W tym samym okresie na światowym rynku komputerowym Dell miał 17,7 proc. udział ze sprzedażą na poziomie 9,7 mln sztuk.

Największy rywal Della - Hewlett-Packard wygrywa rywalizację na rynkach regionu EMEA, czyli Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W skład tego regionu wchodzą kraje o obiecujących perspektywach dla branży PC i tutaj w najbliższych latach rywalizacja pomiędzy czołową dwójką przybierze na sile, zaś dobra logistyka może okazać się kluczowa. W ubiegłym roku na rynku EMEA sprzedano więcej komputerów niż w USA.

Według Gartnera, w roku 2005 udział HP w rynku EMEA, na który trafiło łącznie 72,6 mln sztuk komputerów, sięgał 16 proc., zaś udział Della wynosił 11,6 proc. Dla kierownictwa Della mógłby to być jeden z sygnałów, że więcej uwagi trzeba poświęcić rynkom poza USA, czemu dał wyraz niedawno Kevin Rollins prezentując dziennikarzom plan Dell 2.0.

"Na inwestycję Della należy spojrzeć po pierwsze z perspektywy regionu EMEA. Dla regionu oznacza to poprawienie serwisu i skrócenie czasu dostarczania komputerów do klientów z krajów Europy Środkowej i Północnej. Oczywiście ze względu na niższe koszty pracy, można się spodziewać, że wzrośnie również elastyczność Della w negocjacjach z klientami, która leży u podstaw globalnego sukcesu tej firmy" - mówi Jarosław Smulski, analityk IDC Poland.

Polska to od wielu lat bastion HP. W zeszłym roku amerykański koncern zwiększając sprzedaż o jedna piątą do 142,5 tys. sztuk PC po raz kolejny zapewnił sobie pierwsze miejsce na rynku. W zeszłym roku HP natrafiło na silną konkurencję ze strony Acera (konkurencyjne cenowo konfiguracje głównie dla małych firm i użytkowników domowych), który wprowadził na polski rynek ponad 138 tys. sztuk komputerów przenośnych, wobec 27 tys. rok wcześniej. Tym samym z ósmej pozycji w 2004 roku zaledwie rok później Acer wskoczył na plecy HP .

Gartner: polski rynek PC w II kw. 2006

Gartner: polski rynek PC w II kw. 2006

Polskie biuro HP odmawia komentarza w sprawie inwestycji Della. Nie ma jednak wątpliwości, że powstanie fabryki w Łodzi przyczyni się do zaostrzenia rywalizacji tych firm. Argument elastyczności konfiguracji i szybkości realizacji zamówień z pewnością będzie nieustannie przewijać się w rozmowach z klientami. Większość dostaw sprzętu komputerowego HP na nasz rynek pochodzi z Czech i Węgier. "Niewielka ilość trafia z fabryk we Francji i Szkocji" - mówi Dariusz Wałach, rzecznik prasowy działu Personal Systems Group w HP.

Jesienią przyszłego roku pierwsze komputery PC wyjadą z łódzkiej fabryki Della. Nieoficjalnie przedstawiciele Della deklarują, że czas dostawy powinien zostać skrócony o kilka dni, nawet o pięć. W 2008 r. w Łodzi będą produkowane również inne produkty na rynek korporacyjny m.in. serwery - otwierając kolejne pole rywalizacji także z IBM czy Sunem w szczególności w segmencie x86.

Według Jarosława Smulskiego, dzięki nowej fabryce Dell może zyskać nie tylko w wymiarze usprawnienia logistyki i szybszej obsługi polskich klientów. "Producent może liczyć jeszcze na efekt 'krajowości'. Fabryka Della będzie działała w pewnym gospodarczym ekosystemie, co może przysporzyć jej dodatkowych klientów. Można się również spodziewać, że po pierwszej, udanej próbie zaistnienia w przetargach edukacyjnych, Dell będzie miał dodatkowe atuty, aby to powtórzyć" - uważa Smulski.

Konkurenci Della, którzy zgodzili się udzielić nam komentarza na razie sceptycznie oceniają wpływ łódzkiej inwestycji na kształt polskiego rynku PC. "Proszę zauważyć, że umieszczenie produkcji pod Łodzią było podyktowane jedynie niskimi kosztami pracy, a nie strategiczną decyzją o zdobyciu rynku polskiego" - komentuje Mariusz Jaworski, szef Incomu, który podjął się próby reaktywowania marki ADAX, należącej niegdyś do JTT. Jego zdaniem nie zmieni się wiele oprócz nalepek "Made in Poland" na produkowanych komputerach. "W żaden sposób nie zmieni się cena komputera dla polskiego klienta, bo bez względu na miejsce produkcji Dell ma jedną europejską cenę na dany model" - mówi Jaworski.

Realizujący jak dotąd z powodzeniem plany powrotu na pierwsze miejsce w segmencie komputerów przenośnych Andrzej Kuźniak, szef polskiego biura Toshiby mówi: " Wybór konkretnego modelu komputera wymaga profesjonalnej pomocy i przykładamy wielką wagę do zapewnienia profesjonalnego wsparcia klienta w procesie zakupu". A to jak twierdzi Andrzej Kuźniak, jest możliwe tylko dzięki dostępności notebooków poprzez szeroką sieć partnerów. "Rewolucji na polskim rynku się nie spodziewamy" - mówi szef Toshiby, tłumacząc, że montaż przez Della komputerów w Polsce to jedynie kwestia decyzji związanych z logistyką i optymalizacją kosztów, które nie muszą automatycznie oznaczać zwiększenia udziału w rynku polskim.

Ciekawe zmiany na rynku mogłaby wywołać decyzja Della o wejściu na rynek komputerów dla klientów indywidualnych i mniejszych firm. To jednak nie zależy bezpośrednio od lokalizacji fabryki w Polsce. Ważniejszym kryterium dla kierownictwa Della będzie ocena dojrzałości oraz zamożności polskiego rynku. Obecnie Dell Computer Poland adresuje swoją ofertę do przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 100 osób.