Polski e-handel według I-Metrii

Polskie sklepy internetowe często nie mają podstawowej funkcjonalności, a ich liczba spada - wynika z badania I-Metrii. Jednocześnie zwiększa się optymizm firm prowadzących sklepy, co do perspektyw rozwoju e-handlu w Polsce.

Według raportu I-Metrii poświęconego handlowi internetowemu B2C, liczba e-sklepów w Polsce zmalała z 850 w sierpniu ub.r. do 800 w styczniu 2002. I-Metria przeprowadziła ponadto badanie funkcjonalności na próbce 50 sklepów internetowych. W porównaniu z sierpniem ub.r. liczba e-sklepów zmalała o 50 - powstało 20 nowych witryn i upadło 70. Nie zmienił się asortyment oferowany w sieci - 30% sklepów sprzedaje książki i wydawnictwa, 18,2% - multimedia (wzrost z 12,2%), 15,5% - oprogramowanie (spadek z 16,3%), a 13,6% - elektronikę (wzrost z 10,6%). Zdecydowana większość e-sklepów (56,4%) oferuje tylko jedną kategorię produktów, dotyczy to przede wszystkim wirtualnych księgarni.

Liczba sklepów, które deklarują posiadanie stałych klientów, wzrosła o 20%. Ponad 70% sklepów premiuje stałych klientów, najczęściej poprzez stosowanie upustów cenowych (53%), dodawanie upominków (32%) czy zapewnienie darmowej dostawy (32%). Zwiększyła się liczba sklepów, które zlecają obsługę techniczną zewnętrznym firmom, z 35% sześć miesięcy temu do 43,5% obecnie. Własne oprogramowanie stosuje 36,4%, z zakupionego systemu korzysta 16,4%. Zdecydowana większość sklepów wykorzystuje regulowanie płatności za zaliczeniem pocztowym (83,6%) lub przy odbiorze (81%) - tutaj sytuacja nie zmieniła się w ciągu ostatniego półrocza. Płatności przelewem z banku internetowego przyjmuje 40% sklepów, kartą kredytową - 28%. Według ankietowanych przedstawicieli sklepów, internauci najchętniej płacą za zaliczeniem pocztowym (57%) i przy odbiorze (34%). Z własnych dostawców korzysta jedna czwarta sklepów, najczęściej sklepy wykorzystują usługi Poczty Polskiej (77,3%) lub niezależnych firm kurierskich (68%).

Zobacz również:

Liczba sklepów internetowych, w których jest taniej niż w oddziałach tradycyjnych, wzrosła od sierpnia 2001 r. z 35% do 46%. Wzrosła także liczba sklepów internetowych, które ten sam towar oferują w sieci drożej niż w swoich tradycyjnych placówkach handlowych (z 3,6% do 6,6%). Badanie funkcjonalności, które objęło 50 witryn handlowych, wykazało natomiast m.in. że mniej niż połowa z nich posiadała wewnętrzne wyszukiwarki.

Badanie I-Metrii objęło także badanie nastrojów i opinii na temat perspektyw e-handlu. Średnia ocena perspektyw rozwoju e-handlu w Polsce w skali od 1 do 5 wynosi obecnie 3,5 pkt. (pół roku temu 3,2 pkt.). Jako bardzo dobre ("na piątkę") ocenia je 9% ankietowanych, jako bardzo złe - poniżej 2%. Średnia ocena własnych perspektyw wzrosła z 3,4 pkt. w sierpniu 2001 r. do 3,7 pkt.