Polska trzecia pod względem korzystania z usługi IPTV w regionie

Frost & Sullivan: Branża IPTV w krajach Europy Środkowo-Wschodniej osiągnie do końca roku 2017 przychody rzędu 270 mln euro.

Według najnowszego raportu Frost & Sullivan "Analiza rynków IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej", rynek ten w regionie CEE uzyskał w roku 2010 przychody w wysokości 90 mln euro, a do końca 2017 mają one wzrosnąć do 270 mln euro. W Polsce pod koniec 2010 roku z usługi IPTV korzystało około 215 tys. gospodarstw domowych, co przełożyło się na penetrację na poziomie 2%. Plasuje to nasz kraj na trzecim miejscu w regionie.

Eksperci Frost & Sullivan oceniają, że obecnie największym wyzwaniem dla operatorów IPTV jest konkurencja ze strony dostawców płatnej telewizji w innych technologiach. Działający już na rynku operatorzy, ze swoją wiedzą i doświadczeniem, mają istotną przewagę konkurencyjną nad dostawcami IPTV. Ograniczony rozwój infrastruktury odpowiedniej do dostarczania wysokiej jakości usług jest również elementem wstrzymującym rozwój tego rynku.

Zobacz również:

  • Snowflake Polska świętuje trzecie urodziny

Z raportu wynika ponadto, że w Polsce liderem pozostaje Telekomunikacja Polska, jednak liczba użytkowników usługi IPTV dostarczanej przez operatorów alternatywnych szybko wzrasta. Jednym z nich jest Dialog, który dzięki skutecznej strategii wyrósł na drugiego gracza na rynku IPTV. Ciekawe inicjatywy można także obserwować wśród mniejszych dostawców internetowych, np. działająca na Śląsku grupa SGT, która świadczy usługi IPTV dla użytkowników kilkuset ISP. Zainteresowanie IPTV wyrażają także operatorzy telewizji kablowej: np. Multimedia Polska ma ją od kilku lat w swoim portfolio. IPTV rozwija także stawiająca na technologie ‘swiatlowód do domu" (Fiber to the Home - FTTH) INEA.

Receptą autorów raportu na sukces rynkowy jest różnicowanie ofert pod względem jakości treści, dodatkowych usług i dostosowanych modeli cenowych. Na tym etapie rozwoju rynku wciąż niezbędna jest również edukacja użytkowników końcowych na temat korzyści płynących z używania IPTV. W przyszłości, dzięki swoim zaletom, IPTV prawdopodobnie stanie się docelową technologią nie tylko dla operatorów telekomunikacyjnych i dostawców internetu, ale również dla operatorów telewizji kablowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

"W Polsce niektórzy operatorzy telewizji kablowych już teraz dostarczają usługi wideo na życzenie (VoD) za pośrednictwem technologii IP" - mówi Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan. - "Z drugiej strony Magyar Telekom, dominujący na węgierskim rynku operator telekomunikacyjny, wprowadził usługę IPTV w sieci telewizji kablowej z wykorzystaniem technologii EuroDOCSIS 3.0".

Niemniej jednak, prosty rachunek ekonomiczny wskazuje, że usługi IPTV będą wprowadzane głównie na obszarach miejskich. Obszary wiejskie będą zdominowane przez technologie satelitarne - stwierdza raport Frost & Sullivan.

Perspektywy IPTV

Wprowadzenie do oferty telekomunikacyjnej pakietów usług jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zatrzymania klientów przez operatorów działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Central Eastern Europe - CEE). Jednym z głównych elementów takich pakietów jest często usługa telewizyjna IPTV (ang. Internet Protocol Television). Mimo że rynek IPTV znajduje się wciąż we wczesnej fazie rozwoju, zmiany w zakresie konsumpcji mediów zapewnią stabilny wzrost tego sektora. "Rynek IPTV w regionie CEE będzie się rozwijał w sposób stosunkowo stabilny. Na rozwój wpłynie zarówno wzrost średniego przychodu na użytkownika, jak i rozszerzanie się bazy klientów. Jednakże, w perspektywie krótko- i średnioterminowej dochody z usług IPTV prawdopodobnie pozostaną niewielką częścią całkowitych dochodów branży telekomunikacyjnej" - mówi Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan. - "W perspektywie długoterminowej, uczestnicy rynku mogą liczyć na znacznie wyższe dochody z dodatkowej sprzedaży programów premium i usług dodatkowych takich jak VoD czy PVR".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200